کیاپرس /چند وقتی است اخبار و مطالبی در خصوص دود اسپند و معایب آن و هشدارهایی که در خصوص سرطان زایی این گیاه وجود دارد در فضای مجازی و همچنین سایتهای خبری دست به دست می شود، که بعضاً به ارائه مستندات آزمایشگاهی در این باره می پردازند.

به گزارش کیاپرس از ایسنا؛ در همین رابطه با دکتر حسین میرلوحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص ریه کودکان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

وی، اظهار کرد: در هر صورت ما کلا اسپند دود کردن را توصیه نمی‌ کنیم چون بسیاری از بیماری‌های ریوی و همچنین تنگی نفس در بیمار مبتلا به آسم را هم ممکن است، تشدید کند.

 این فوق تخصص ریه کودکان در پاسخ به پرسشی درمورد خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ویروس‌کشی اسپند عنوان کرد: خاصیت میکروب‌ کشی و ویروس‌کشی اسپند را قبول نداریم و این موضوع اثبات نشده است.

وی افزود: اسپند عوارضی دارد البته نه لزوما سرطان‌زایی، چون هنوز در بالین و در افراد سالم بررسی نشده که ببینیم آیا واقعا سرطان ایجاد می‌کند یا خیر، بلکه براساس اطلاعات آزمایشگاهی این نتیجه گیری را کردند که اگر چه نتیجه‌گیری غلطی نیست اما نتیجه گیری کاملی هم نیست.

میرلوحی افزود: از آن طرف دود اسپند در افرادی که آسم یا هر بیماری تنفسی دارند عوارضی ایجاد می‌کند. استنشاق دود اسپند یا هر دودی می‌تواند باعث تشدید و شعله‌ور شدن بیماری شود و جزو توصیه‌های معممول ماست که اسپند برای بیمارهای آسمی دود نکنید. در بیمار آسمی دود اسپند می‌تواند باعث تنگی نایچه‌ها و نای شود که در پزشکی به آن اسپاسم می‌گوییم که خطرناک بوده و حتی می‌تواند تهدیدکننده حیات هم باشد.

اشتراک این خبر در :