کیاپرس /معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز طرح ارتقای تغذیه کودکان زیر پنج سال و پوشش ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ کودک زیر پنج سال در دهک اول تا پنج در راستای این طرح در کشور، خبر داد.

به گزارش کیاپرس از وبدا، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری با موضوع بهبود تغذیه کودکان با تاکید بر اینکه “تغذیه و فعالیت فیزیکی”، دو عامل بسیار مهم در بروز یا کنترل بیماری های غیرواگیر محسوب می شوند، گفت: فرهنگ تغذیه ای نادرست و ناسالم باید اصلاح شود، مثلا، استفاده بی رویه از نمکدان سرسفره ها، یا استفاده از روغن فراوان برای خوشمزه تر شدن غذاها. زیرا بسیاری از عادات تغذیه ای از کودکی و در محیط خانواده در فرد نهادینه شده و نسبت به آنها آگاهی نداریم.

دکتر فرشیدی گفت: تقریبا تمام نوشیدنی ها قندشان بالاتر از حد استاندارد است، اگر یک قوطی نوشابه میل می کنیم، پس باید چهار مرتبه هم دور زمین فوتبال بدویم!

دکتر فرشیدی از آغاز طرح ارتقای تغذیه کودکان زیر پنج سال در کشور خبر داد و گفت: در این طرح، ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ کودک زیر پنج سال در دهک اول تا پنج پوشش داده شده اند.

وی با تاکید برلزوم ” پایش” مداوم این طرح، افزود: چنانچه اثربخشی این طرح در ارتقای تغذیه کودکان زیر پنج سال ثابت شود، می توانیم با سازمان برنامه و بودجه درمیان بگذاریم تا بودجه بیشتری را اختصاص دهند.

به گفته معاون وزارت بهداشت، امسال ۱.۵ همت برای طرح «ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال» در نظر گرفته شد. در این برنامه کودکان پنج دهک نخست جامعه که نیاز به حمایت داشتند توسط کارشناسان تغذیه شناسایی شدند و اسامی آنها که شامل ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ نفر بودند به وزارت رفاه داده شد؛ کارت مخصوص (کالابرگ الکترونیک) این افراد ماهی یک میلیون تومان شارژ می ‌شود و می ‌توانند اقلام غذایی درنظر گرفته شده را تهیه کنند تا مشکلات تغذیه ای کودکان برطرف شود. تعداد ۱۸ هزار نفر هم در دهک ۶ و ۷ درنظر گرفته شدند که کارت آنها ماهانه ۶۰۰ هزارتومان شارژ می‌ شود. در واقع به طور متوسط، سازمان برنامه و ‌بودجه ماهانه ۱۲۲ میلیارد تومان برای این کار هزینه می‌ کند.

اشتراک این خبر در :