کیاپرس/ مدیرکل دفتر تغذیه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: اردیبهشت ماه، سند دانش بنیان امنیت غذایی تغذیه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب شد.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی البرز «احمد اسماعیل‌زاده» در همایش نان کامل نان سالم با هدف تولید نان کامل افزود: اگر در کشور مصرف غلات و نان به سمت استفاده از غلات کامل پیش برود تا حد زیادی می تواند در پیشگیری از این بیماری ها موثر باشد.

وی اظهار کرد: شیوه تخمیر آرد و استفاده غیرمجاز مانند جوش شیرین و بلانکیت در تهیه نان، نوع حرارت مورد استفاده برای پخت نان، میزان ضایعات و دور ریز نان و غنی سازی آرد و نان از جمله چالش های نان محسوب می شود.

وی ایجاد یک کارخانه آرد کامل تا پایان سال جاری و سه کارخانه آرد کامل در همه استان ها تا پایان سال آینده، ارزیابی مدیریتی و علمی آثار مصرف نان کامل بر سلامت مصرف کنندگان توسط دفتر بهبود تغذیه، برنامه آموزش همگانی در خصوص نقش نان کامل در سلامت، تشکیل کمیته فنی نان کامل و غذای سالم در سفره مردم در دانشگاه، بازنگری برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک را از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بیان کرد: متوسط مصرف سرانه نان در دنیا ۶۵ کیلوگرم است و در ایران سالانه ۳۷ درصد بیش از این میزان است.

اسماعیل‌زاده افزود: ۱۵ تا ۱۶ درصد نانوایی‌های کشور از جوش شیرین در طبخ نان استفاده می‌کنند که از چالش‌های بزرگ طبخ نان است که کنترل مصرف جوش شیرین در تولید نان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه افزود: احیای این مهم فقط با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیست و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.

اشتراک این خبر در :