کیاپرس /متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هیچ میوه‌ای برای فرد دیابتی ممنوع نیست.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر محسن نعمتی اظهار داشت: فرد مبتلا به دیابت مجاز به مصرف هندوانه، انگور و موز است، اما میزان مصرف باید رعایت شود.

وی افزود: خربزه، تیل سبز، طالبی، انجیر و انبه باید کمتر مصرف شود.

وی بیان داشت: بهتر است سبزیجات دو تا سه وعده در روز و در وعده اصلی مصرف شود. گوجه، خیار، کاهو، کلم، بروکلی، کلم پیچ، کاهو پیچ، شلغم، بامیه، چغندر، اسفناج، سیر و پیاز از جمله این سبزیجات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کنترل دیابت بر سه پایه داروها، برنامه غذایی و فعالیت بدنی استوار است.

نعمتی با اشاره به اینکه عوارض دیابت فرد را زمین‌گیر می کند افزود: مشکل ما با افراد دیابتی این است که یک یا حداکثر دو پایه ‌کنترل دیابت را در نظر می گیرند لذا دچار عوارض می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اهمیت تغذیه در بیماری دیابت، کنترل قندخون از طریق رژیم غذایی است که باید در کنار دارو باشد وگرنه رژیم غذایی به تنهایی پاسخگو نیست، اظهار داشت: یک راه ساده برای رسیدن به اهداف تغذیه‌ای “توزیع غذایی یا پخش وعده‌های غذایی” است تا بتوانیم نوسانات قند خون که موجب بروز عوارض می شود را به حداقل برسانیم.البته این فرایند بعد از دارو است و ما هیچ گاه دارو را حذف نمی‌کنیم.

وی، کاهش وزن بیماران دیابتی را دومین راهکار کنترل دیابت برشمرد و گفت: البته برنامه کاهش وزن در شرایط کنترل نامطلوب قندخون انجام نمی شود زیرا موجب تحلیل توده عضلانی می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سومین راهکار تغذیه ای کنترل دیابت را استفاده از کربوهیدرات‌ ‎های پیچیده دانست و گفت: بهترین غذا برای فرد دیابتی باز هم کربوهیدرات است اما نوع پیچیده آن که دارای سبوس است؛ نان، ماکارونی و برنج را نباید حذف کنیم بلکه بایستی آن را در وعده های غذایی تقسیم کنیم.

اشتراک این خبر در :