کیاپرس /سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اینکه چرا باید آنتی بیوتیک ها را سر ساعت مصرف کنیم و چرا باید دوره درمان را کامل کنیم گفت: داروهای آنتی بیوتیک با ایجاد یک غلظت مشخص در خون انسان، اثر ضد باکتری خود را اعمال می کنند و اگر غلظت دارو در خون از یک حد مشخصی پایین تر باشد، اثر ضد باکتری هم از بین خواهد رفت.

دکتر علی روح بخش در گفتگو با وب دا بیان داشت: تنظیم زمان مصرف داروی آنتی بیوتیک برای بیمار به گونه ای است که در هر وعده مصرف (مثلاً هر ٨ ساعت) حد مورد نیاز غلظت دارو در خون حفظ می شود.

وی بیان داشت: بنابراین اگر یک آنتی بیوتیک هر ٨ ساعت را هر ١٢ ساعت مصرف کنید اثر بخشی آن به شدت کاهش می یابد.

وی بیان داشت: مشکل مهمتری هم  وجود دارد و آن هم اینکه معمولاً بیمار در این که دوز کامل آنتی بیوتیک را به مدت لازم مصرف کند به اندازه کافی دقت نمی کند.

وی ادامه داد: یعنی اگر قرار است دارو را برای یک دوره ٧ تا ١۴ روز مصرف کند طی ٢ یا ٣ روز اول که علائم بیماری اش فروکش می کند مصرف آنتی بیوتیک را قطع می کند که نباید این کار را انجام دهند.

وی افزود: پزشک با توجه به عفونت، داروی مورد نظر را تجویز و با توجه به مقدار عفونت و میزان گسترش آن مقدار مصرف و دوره کامل درمان را تعیین می کند. لذا مصرف خودسرانه داروها و یا رعایت نکردن دوره ی درمان نه تنها باعث بهبودی نمی شود بلکه باعث مقاومت دارویی می گردد.

اشتراک این خبر در :