کیاپرس /کارشناس واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: یک سال بعد از آخرین قاعدگی، یائسگی تعریف می‌شود؛ بنابراین یائسگی تنها زمانی تشخیص داده می‌شود که پریود ماهیانه قطع شود؛ اما تغییرات بدنی ناشی از یائسگی ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد.

به گزارش کیاپرس از شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، شهربانو حاجی‌زاده اظهار داشت: اکثریت زنان در سنین ۴۵-۵۵ سالگی یائسه می‌ شوند، یک یائسگی کاملاً  یکسان  برای همه زنان وجود ندارد و هر زنی عبور از این دوره را به‌طور متفاوتی تجربه می‌کند.

حاجی‌زاده اضافه کرد: نشانه‌های یائسگی معمولاً در حوالی یائسگی و بعد از یائسگی مشابه هستند، بعضی از نشانه‌ها در بانوان، وابسته به تغییرات هورمونی یائسگی است درحالی‌که دیگر مشکلات می‌تواند به دلیل افزایش سن و شیوه زندگی مانند زندگی بی‌تحرک، سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب باشد.

وی تصریح کرد: نشانه‌های شایع یائسگی در زنان ۴۵-۵۵ ساله عبارتند از: تحریک‌پذیری، احساس خستگی، افسردگی، گر گرفتگی و تعریق شبانه، سردرد، فراموش‌کاری، افزایش وزن، بی‌خوابی، درد مفصلی عضلانی، افزایش ضربان قلب و کاهش میل جنسی است.

حاجی‌زاده اضافه کرد: راهکارهای بهبود گذار از علائم یائسگی جهت بانوان این است که آنان باید سبک زندگی خود را تغییر دهند مثلاً قطع و ترک سیگار و تنباکو در هر شکل آن، رژیم غذایی متعادل (کاهش چربی حیوانی، شکر، نمک و…) انجام یوگا یا ورزش‌های فیزیکی مناسب داشته و فعالیت‌هایی که دوست دارند را توسعه داده و یا به تفریحات و سرگرمی‌های سالم با توجه به علایق مشغول گردند.

کارشناس واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: زنان در رابطه با مراحل یائسگی نیاز به مشاوره مناسب دارند که این مشاوره و مراقبت به‌صورت روتین توسط کلیه ماماهای مراکز خدمات جامع سلامت جهت همه بانوان یائسه انجام می‌گیرد و در صورت نیاز راهنمایی‌های لازم جهت ارجاع به سطوح بالاتر صورت خواهد گرفت.

اشتراک این خبر در :