کیاپرس / استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیماران باید زندگی با دیابت را یاد بگیرند ، گفت: بزودی انسولین جدید در ایران تولید می شود و از اواسط آذرماه در داروخانه ها موجود و به دست بیماران می رسد و نسبت به انسولین های قبلی، اثر بخشی آن طولانی تر است و بیمار در روز نیاز به دو بار تزریق دار.

به گزارش کیاپرس، محمد رضا مهاجر روز دوشنبه در نشست خبری در آستانه روز جهانی دیابت ( ۲۳ ابان) که در محل پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به وجود انسولین های جدید در دنیا و تولید داخل، افزود: انسولینی در خارج از کشور تولید شده که بیمار با یک بار تزریق آن قندخونشان کنترل می شود و انسولین هایی هم هستند که در فاز مطالعاتی بوده که با یک بار تزریق در هفته قند خون کنترل می شود.

همچنین استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار به افزایش ابتلا به دیابت در کشور گفت: کسی که در معرض پیش دیابت است اگر قند ناشتا به ۱۲۰ بالا رود به دیابت مبتلا می شود، از هر ۱۰ نفر، ۴۰ نفر قندخونشان طبیعی نیست و این آمار زیاده بوده و عوارض دیابت افزایش می یابد.

محمد رضا مهاجر تصریح کرد: افرادی زیادی به مراکز درمانی به علل مختلف از جمله بیماری قلبی مراجعه می کنند در حالیکه مبتلا به دیابت بوده و از وجود آن بی خبرند، اگر درمان به موقع نشود منجر به کاهش هوشیاری و مرگ می شود.

وی دیابت را سریعترین علت نابینایی، نارسایی کلیه، قطع پا دانست و گفت: حدود ۱۵ درصد بیماران دیابتی منجر به زخم پا شده که در ۲۵ درصد آنها منجر به قطع پا می شود.

مهاجر تصریح کرد: متاسفانه علی رغم اطلاع رسانی های زیاد یک چهارم ( ۲۵ درصد) افراد از بیماری دیابت خود بی خبرند و بسیاری از بیماران نیز با وجود آگاهی از بیماری خود، قند خونشان را بدرستی کنترل نمی کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه های بالای دیابت لازم است وزارت خانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش نیز پای کار بیایند و با ایجاد فضاهای ورزشی مناسب و آموزش دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت بتوان از روند افزایش این بیماری جلوگیری کرد.

اشتراک این خبر در :