کیاپرس /وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که علت مرگ ۸۳ درصد افراد جامعه، بیماری های غیرواگیر است، گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار مرگ در کشور بر اثر ابتلا به بیماری های غیرواگیر رخ می دهد.

به گزارش کیاپرس، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه رونمایی از «پویش ملی سلامت» در ستاد وزارت بهداشت، اظهار داشت : ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور پرفشاری خون دارند و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد این افراد از پرفشاری خون خود خبر ندارند. همچنین علت بیش از ۳۰ هزار مرگ سالانه در کشور بیماری دیابت است و حال آن که حدود ۳۰ درصد از مردم از ابتلای خود به دیابت اطلاع ندارند

دکتر عین اللهی با اظهار امیدواری نسبت به آگاهی به موقع و کنترل مؤثر بیماری های غیر واگیر در قالب «پویش ملی سلامت» افزود: سعی داریم از امسال تا سال ۱۴۰۹ با غربالگری مبتلایان به بیماری های غیر واگیر در پویش ملی سلامت ، دست کم تعداد نیم میلیون مرگ بر اثر بیماری های قلبی و عروقی و ۳۰ هزار مرگ بر اثر دیابت را کاهش دهیم.

وی افزود: بیش از ۲۲۰ هزار مرگ یعنی ۸۹ درصد مرگ ها در سال ناشی از عوامل خطری همچون پرفشاری خون، اضافه وزن، چاقی، قند خون و چربی خون بالاست که اغلب ریشه در علل رفتاری از قبیل تحرک بدنی ناکافی، تغذیه ناسالم و مصرف دخانیات دارد.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: با اجرای پویش ملی سلامت، سیاستگذاری و برنامه ریزی و مداخلات مناسب ۲۰۰ هزار مرگ در اثر فشار خون قابل اجتناب است. همچنین با کاهش ۵ تا ۷ درصد وزن بدن می توان از ابتلای به دیابت جلوگیری کرد.

وی با اشاره به این که با اصلاح سبک زندگی تا ۷۰ درصد می توان از ظهور دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد، گفت: با آگاهی به موقع تا سال ۱۴۰۹ می توان از وقوع ۶۱۰ هزار مرگ در حوزه بیماری های قلبی و عروقی و از ۳۰ هزار مرگ در حوزه دیابت اجتناب کرد.

اشتراک این خبر در :