کیاپرس/فوق تخصص گوارش وکبد، دیابت را مهمترین عامل خطر در ابتلا به کبد چرب دانست و افزود: کبد چرب به یکباره ایجاد نمی‌شود و با گذشت ‌سال ها، فرد را درگیر خود می‌کند.

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محسن مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص کبد چرب به گفتگو پرداخت.

وی اظهار داشت: این افراد، اکثراً سابقه چاقی‌ های طولانی مدت را دارند و متاسفانه، حدود ۱۰ درصد از مبتلایان به کبد چرب، دچار نارسایی کبد می‌شوند.

کارشناس برنامه، وزن بالای، دیابت و فشارخون، چربی خون بالا (بخصوص در افرادی که تری گلیسیرید بالایی دارند) را از جمله عواملی دانست که با اختلال در متابولیسم بدن، استعداد ابتلا به کبد چرب را بالا می برند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال، که آیا در افراد لاغر هم، امکان ابتلا به کبد چرب وجود دارد؟، گفت: حتی افراد لاغر هم در صورت مقدار کمی اضافه وزن (بخصوص چربی شکمی) دارند، ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند، این افراد ممکن است از نظر تشخیصی هیچگونه علائمی نداشته باشند و تنها به دنبال پیگیری دیگر بیماریها، با افزایش میزان آنزیم های کبدی یا انجام سونوگرافی، کبد چرب تشخیص داده شود.

مسعودی افزود: اگر علل ژنتیکی، متابولیک، ویروسی و دارویی را کنار بگذاریم، بقیه انواع کبد چرب، کبد چرب بدون علت نام دارد.(این نوع کبد چرب را متابولیک می گوییم که علت اصلی آن چاقی است، به دنبال چاقی، افزایش فشار خون، دیابت و چربی خون ایجاد می شود).

کارشناس برنامه ادامه داد: علائمی که نشان دهنده کبد چرب در افراد است، از نوع خفیف که شامل ضعف و بی‌حالی است تا نوع شدید آن، که سیروز کبد است ادامه پیدا می‌کند. زردی چشم‌ها، زردی پوست، آب آوردن شکم و ورم پاها و …، از دیگر علائم بیماری کبد چرب است.

وی یادآور شد: این بیماری در مراحل اولیه کاملاً بی‌علامت است و به طور اتفاقی تشخیص داده می‌شود.

اشتراک این خبر در :