کیاپرس /مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما دیابت را جدی نمی‌گیریم چرا که جای آموزش در کشور خالی است.

دیابت بیماری است که باید به آن نگاه چند وجهی داشت. یک بخش، درمان دیابت است و بخش دیگر، عوارض بیماری و دارو درمانی‌هایی است که به‌ واسطه این بیماری فرد را درگیر می‌ کند، اما بعد دیگر آن هم بحث تشخیص دیابت است.

به گزارش کیاپرس، دکتر شکوفه نیک‌فر افزود: هیچ‌چیز به اندازه آموزش نمی‌ تواند در اصلاح سبک زندگی افراد دیابتی تاثیر‌گذار باشد.

وی افزود: فاکتورهای ژنتیکی در دیابت نقش زیادی دارند و باید مراقبت‌ ها و پیشگیری‌ها در مورد دیابت در خانواده‌هایی که زمینه این بیماری را دارند مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اینکه بیماری در زمان مناسب تشخیص داده شود، کمک می کند که بهترین درمان را برای آن درنظر گرفت.در واقع اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود می‌تواند از عوارض آن به میزان زیادی بکاهد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد هزینه‌هایی که برای هر یک سال تاخیر در درمان شروع می‌شود حدود ۵۰ درصد به هزینه‌های بعدی مثل بستری در بیمارستان، مراجعه به اورژانس و دارو درمانی اضافه می‌کند و همین تاخیر در تشخیص حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های مشکلات ناشی از دیابت را افزایش می‌دهد.

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که خیلی مسائل توسط فرد بیمار جدی گرفته نمی‌شود. کاهش وزن، مراقبت زخم ، مراقبت از عوارض بیماری برخی از مواردی است که باید در برنامه روتین فرد مبتلا به دیابت قرار گیرد که بسیاری افراد از آن غافل هستند.

وی گفت: این درحالی است که جامعه سالمندی ما درحال گسترش است و ما کمربندی از متولدین دهه ۶۰ داریم که به کهنسالی و دیابت نزدیک می‌شود و در نتیجه هزینه‌های درمان به شدت بالا می‌رود.

اشتراک این خبر در :