اختصاصی – کیاپرس /رئیس پژوهشکده بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: نتایج اولیه مطالعه کوهورت قلب تهران، نشان داد که حدود ۸۰ درصد شهروندان بالای ۳۰ سال تهرانی براساس شاخص دور کمر مبتلا به چاقی شکمی هستند.

دکتر فرزاد مسعودکبیر در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس اظهار داشت: این شیوع در خانم ها بیشتر از مردان است به عبارتی زنان تهرانی چاق تر از مردان هستند.

 

وی بااشاره به اینکه شیوع چاقی در مناطق محروم تهران بسیار بیشتر مناطق متمول شهر است، گفت: تغذیه فقیر،مهمترین دلیل این موضوع است به عبارتی تغذیه ای که مبتنی بر کربوهیدرات یا پایه اصلی آن، نان، برنج و نشاسته می باشد، فرد را دچار اضافه وزن یا چاقی می کند.

وی اظهارداشت: اصلاح الگوی تغذیه و سبک زندگی و افزایش فعالیت های فیزیکی را باید سرلوحه فعالیت های خود را برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی باشد.

وی ادامه داد: یکی از پروژه های ارزشمندی که ما در پژوهشکده قلب و عروق انجام داده ایم مطالعه کوهورت قلب تهران است.

وی به حضور ۸۳۰۰ شهروند تهرانی در این مطالعه اشاره کرد وگفت: در این مطالعه تعدادی ازشهروندان تمام مناطق ۲۲گانه تهران حضور دارند و این افراد از لحاظ عوامل خطر، نحوه زندگی، تغذیه، وزن مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

وی گفت: به فواصل هر دو سال یکبار پیگیری انجام می گیرد که کدام یک از این افراد دچار سکته قلبی، مرگ و میر می شوند و چه عواملی سبب مرگ و میر این افراد شده است.

وی افزود: شیوع چاقی، دیابت، فشار خون در مناطق ۲۲ گانه تهران مشخص به چه شکلی است به عبارتی نقشه و اطلس شیوع این بیماری ها به چه شکلی است.

اشتراک این خبر در :