کیاپرس /رییس اداره بیماری‌های عضلانی – اسکلتی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ابتلا به پوکی استخوان دو دسته عامل موثر است، گفت: یک دسته عواملی هستند که قابل مداخله نیستند مانند اینکه پوکی استخوان در جنس مونث بیشتر از جنس مذکر است؛ زیرا خانم‌ها پس از یائسگی، هورمون‌های زنانگی را از دست می ‌دهند و دچار پوکی استخوان می‌شوند.

به گزارش کیاپرس از ایسنا، دکتر فاطمه حاجی ولی‌زاده اظهار داشت: همچنین دربرخی مواقع مبحث ژن مطرح می‌شود؛مثلا در سفید پوست ‌ها، پوکی استخوان شیوع بالاتری نسبت به سیاه پوست‌ها دارد. درعین حال سابقه فامیلی و ژنتیک هم در بروز پوکی استخوان موثر است.

وی ادامه داد: از طرفی برخی عوامل قابل مداخله هستند که می‌توان با کار کردن روی آنها از ابتلای افراد به پوکی استخوان جلوگیری کرده یا شدت بروز آن را کمتر کرد. یکی از آن عوامل میتواند مصرف سیگار یا الکل باشد که می‌تواند متوقف شود؛ چرا که ریسک پوکی استخوان را بالا می‌برد.

وی تغذیه را دارای نقش پررنگی در پیشگیری از بروز پوکی استخوان معرفی کرد و گفت: مصرف لبنیات و مواد حاوی کلسیم، ویتامین D یا قرار گرفتن درمعرض نور خورشید هم میتواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند و یا پوکی استخوان را به تعویق اندازد.

وی گفت: نکته مهم این است که استخوان‌های ما حداکثر ظرفیت و سفتی خود را تا ۳۰ سالگی دارند و پس از آن، بدن به سمتی پیش می‌رود که وضعیت استخوان‌ها متخلخل شود. هرچه وضعیت تغذیه ما در سنین قبل از ۳۰ سالگی مناسب باشد شرایط ما پس از ۳۰ سالگی بهتر خواهد بود.

اشتراک این خبر در :