اختصاصی – کیاپرس /رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: بیش از دو سوم مبتلایان به پوکی استخوان از بیماری خود مطلع نیستند.

دکتر افشین استوار در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس به زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۶۰ سال توصیه  کرد که برای اطمینان از سلامت استخوان های خود به پزشک مراجعه کنند.

وی تاکید کرد : دسترسی به خدمات تشخیصی پوکی استخوان در کشور با مشکل انجام می گیرد به عبارتی تعداد دستگاه های تراکم استخوان در کشور کم است و توزیع آن هم غیر عادلانه می باشد.

جمعیت ما به شدت در حال پیر شدن است
استوار بیان داشت: جمعیت ما به شدت در حال پیر شدن است به عبارتی جمعیت ایران خیلی سریع تر از جمعیت دنیا در حال پیر شدن است.

وی ادامه داد: ما از نظر سرعت رشد سالمندی در منطقه اول هستیم و یکی از سریع ترین رشدهای جمعیت سالمندی در دنیا را داریم.

وی افزود: پوکی استخوان بیماری دوره سالمندی است باید تمهیدات لازم اندیشده شود تا در آینده دچار مشکلات جدی تری در این زمینه نشویم.

پوکی استخوان سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کشور تحمیل می کند

استوار بیان داشت: نتایج مطالعه ای که ما در سال ۱۳۹۹ انجام داده ایم نشان داد هزینه ای که پوکی استخوان به نظام سلامت کشور تحمیل می کند سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۴۰۰ میلیون دلار) است که هزینه خیلی بالایی می باشد.

وی گفت: برآورد می شود در یکی دو دهه آینده چیزی نزدیک ۳۰ درصد جمعیت ما سالمند باشد و این هزینه بشدت افزایش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جوانان هم پوکی استخوان رخ می دهد؟ گفت: این بیماری ممکن است در نسل جوان هم دیده شود ولی شیوع آن در جوانی خیلی کمتر است.

وی، عوامل ژنتیک ، ابتلا به برخی از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های روماتولوژی و کسانی که بعضی داروها مانند کورتیکواستروییدها را مصرف می کنند از مهمترین عوامل پوکی استخوان در سنین پایین تر اعلام کرد.

اشتراک این خبر در :