کیاپرس /فوق تخصص غدد درباره هورمون رشد و درمان کوتاهی قد گفت: اگر احتمال کم کاری هورمون رشد در فردی وجود دارد، بهترین زمان مراجعه قبل از بسته شدن صفحات رشد است. برای درمان، قرص خوراکی هورمون رشد وجود ندارد و فروش دارو با عنوان افزایش قد در فضای مجازی جنبه تبلیغاتی داشته و به قصد سودجویی انجام‌ می‌شود.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی البرز ،دکتر سهیلا برجی افزود: هورمون رشد از این نظر اهمیت بسیاری دارد که دردوران کودکی در رشد استخوان‌ها و غضروف‌ ها نقش اساسی داشته و  باعث ایجاد قد نهایی در فرد می‌ شود و اگر بدن با کمبود این هورمون مواجه شود، طبیعتا فرد به آن قد نهایی بر اساس منحنی رشد، نخواهد رسید.

وی ادامه داد: برای مادران این سوال مطرح است که چه کاری می‌ توانند انجام دهند که قد فرزندانشان کوتاه نباشد. در این زمینه باید بدانیم چه عواملی ترشح این هورمون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از این عوامل خواب منظم است، در کودکانی که دیر می‌خوابند و یا الگوی خواب منظمی ندارند، این عامل باعث می‌شود که ترشح این هورمون مختل شود. چون بیشترین میزان ترشح این هورمون را در شب و دو ساعت ابتدایی خواب داریم از این رو کودکانی که دیر می‌خوابند یا الگوی خواب منظمی ندارند، ترشح این هورمون در آنها مختل می‌شود.

این پزشک اظهار کرد: نکته بعدی ورزش کردن به خصوص ورزش‌های کششی و نرمشی است که می تواند ترشح این هورمون را افزایش دهد.

وی ادامه داد: مصرف کمتر مواد قندی یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار بر ترشح این هورمون است. چون وقتی مواد قندی استفاده می‌شود، ترشح انسولین در بدن بالا می‌رود و بالا رفتن انسولین باعث می‌شود که میزان هورمون رشد پایین بیاید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: توصیه دیگر کاهش وزن است. چون چاقی هم‌ باعث می‌شود که میزان ترشح هورمون رشد کم شود.

وی درباره پیامدهای کمبود ترشح این هورمون افزود: کمبود این هورمون در بزرگسالان باعث کاهش انرژی، خستگی، افسردگی، کاهش عضلات بدن، افزایش چربی‌های بدن، مقاومت به انسولین می‌شود که بیماری‌ های قلبی‌ عروقی را هم افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص غدد ادامه داد:  اگر افزایش ترشح این هورمون را در بدن داشته باشیم باز می‌تواند در بدن اختلالاتی ایجاد کند. افزایش هورمون رشد در دوران کودکی، منجر به بیماری ژیگانتیسم می‌شود که در این بیماری فرد قد خیلی بلندی پیدا کرده و استخوان‌هایش بیش از حد رشد می‌کند. ولی اگر افزایش این هورمون را در زمانی که صفحات رشد بسته شده  و در دوران بعد از بلوغ داشته باشیم، بیماری که ایجاد می‌کنند بیماری آکرومگالی است. در این بیماری علاوه بر اینکه فرد دچار یکسری بد شکلی‌هایی در استخوان ‌هایش می‌شود، همچنین ریسک بیماری‌های قلبی عروقی هم دراین افراد بالا می‌رود. بنابراین هم پایین بودن و هم بالا هورمون رشد مهم است.

دکتر برجی درباره دارو درمانی ترشح هورمون رشد گفت: داروها و  مکمل ‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان یک محرک ترشح هورمون رشد را افزایش داده و به درمان آن کمک می‌کند. اما درمان اصلی تزریق هورمون رشد است و اگر در فردی ثابت شود که کمبود این هورمون را دارد، از آن استفاده می‌کنیم.

اشتراک این خبر در :