کیاپرس /رئیس گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط، بیماری های گوارشی و سطوح پایین ویتامین دی می تواند ریسک ابتلا به پوکی استخوان و شکستن استخوانها را افزایش دهد.

دکتر بابک اقبالی در گفتگو با وب دا اظهار داشت: پوکی استخوان با توده استخوانی پایین و تخریب زیرساخت بافت استخوانی و متعاقبا افزایش شکنندگی و مستعد شدن به شکستگی همراه است.

با اشاره به اینکه شکستگی می تواند پس از یک زمین خوردن جزئی، در نتیجه یک ضربه ، عطسه یا حتی خم شدن برای بستن بند کفش رخ دهد افزود: هر استخوانی می تواند در اثر پوکی استخوان بشکند، اما شکستگی های ستون فقرات و لگن از جدی ترین و شایعترین نوع شکستگی ها است که می تواند منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت یا برای همه عمر و حتی مرگ شود.

وی اظهار داشت: به دنبال شکستگی لگن، ۴۰ درصد افراد هرگز قادر نخواهند بود بدون کمک راه بروند و حدود ٨۰ درصد افراد نمی توانند فعالیتهای اولیه مانند خرید روزانه را به طور مستقل انجام دهند

رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سراسر جهان تقریبا از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شود.

وی خاطرنشان کرد: مردان در جوانی نسبت به زنان معمولا توده استخوانی بیشتری ساخته اند اما پس از حدود ٣۰ سالگی، مقدار استخوان در اسکلت شروع به کاهش می کند زیرا تشکیل استخوان جدید متناسب با برداشت استخوان فرسوده نیست و هرچند مردان در دهه پنجاه سالگی مانند زنان در سالهای پس از یائسگی، اُفت سریع توده استخوانی را تجربه نمی کنند؛ اما تقریبا در سن ٧۰ سالگی، مردان و زنان، توده استخوانی را به یک میزان از دست می دهند و جذب کلسیم در هر دو جنس کاهش می یابد.

دکتر اقبالی در خصوص راه های پیشگیری از پوکی استخوان گفت: ورزش منظم (٣۰دقیقه به مدت ٣ تا ۵ روز در هفته) و دریافت کلسیم کافی برای ساخت و حفظ استحکام استخوان ها، مهم است.

وی با توصیه به انجام معاینه بالینی و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی خانم های بالای ۵۰ سال و مردان بالای ٧۰ سال ادامه داد: سنجش سلامت استخوان که به طور معمول شامل میزان خطر شکستگی استخوان است، تعیین می کند که شما تا چه حد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید، سپس بر اساس نتایج این سنجش و سن و شرایط بیمار، پزشک تعیین خواهد کرد که نیاز به سنجش تراکم استخوان (BMD)چقدر است.

اشتراک این خبر در :