کیاپرس /فوق تخصص روماتولوژی وعضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه روماتیسم مفصلی جزو روماتیسم‌هایی بوده که مفاصل مختلف از جمله مچ دست و پا و انگشتان دست و پا درگیر می شود و علائم آن درد و خشکی مفاصل بوده و فرد نمی‌تواند به آسانی حرکت دهد، خاطرنشان کرد: با پیشرفت بیماری امکان تخریب مفصل و استخوان‌ها و تغییر شکل مفاصل بوده و اینکه آن مفصل دیگر کارایی قبل را ندارد و این ناتوانی در دست و پا بیشتر از قبل مشهود است.

دکتر الهام عتباتی در گفتگو با وب دا، تصریح کرد: محدودیت حرکت مفصلی و درد در مفاصل کوچک با زمان بیش از ۳۰ دقیقه از جمله مهمترین علائم بوده و باید حتماً به پزشک مراجعه شود، اما کمتر از این زمان طبیعی است و جای نگرانی نیست.

دکتر عتباتی با ذکر این نکته که ابتلا به ویروس‌ها و آلودگی‌های محیطی می‌تواند منجر به بیماری روماتیسمی و مشکلات مفصلی شود، تأکید کرد: ما باید به سمت پیشگیری و کنترل برویم و اگر هم بیماری ایجاد شد به‌موقع و به‌درستی تشخیص داده شود تا که بلافاصله درمان‌های به‌هنگام، آن هم قبل از ایجاد تظاهرات مفصلی آغاز شود.

وی اضافه کرد: شیوع بیماری در کودکان کمتر بوده و در دهه ۲۰ تا ۴۰ و بالای ۶۰ سال بیشتر است و کسانی هم که سابقه خانوادگی دارند باید حتماً تحت نظر پزشک باشند.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری‌های روماتیسمی در خانم‌ها و آرتریت روماتوئید در آقایان شایع‌تر است، تصریح کرد: ما تشخیص بیماری را با معاینه بالینی، شرح حال، عکس و آزمایش داریم و معتقدیم هرچه قدر که زودتر درمان شروع شود به همان نسبت با اثرپذیری بهتری همراه است.

دکتر عتباتی افزود: درمان‌های بیماران روماتیسم دارویی بوده و باید بیمار همکاری خوبی با پزشک در جهت رفع مشکلش داشته باشد، کار درمان ابن بیماران اغلب سرپایی بوده و موارد بستری هم مربوط به کسانی بوده که تأخیر در مراجعه داشتند و وضعیت بیماری‌شان تشدید گشته و منجر به بروز عوارض و عفونت در این افراد شده است.

وی با تاکید بر اینکه از نظر علمی چیز ثابت شده‌ای بر اثر برخورد دست و پا با آب ثابت نشده، اما بیماران زیادی داشتیم که دردشان در مواجهه با سرما بیشتر شده است، گفت: همچنین کار سنگین و بار سنگین هم آسیب‌زننده است و توصیه ما انجام ورزش روزانه در کنار انجام کار روزمره بوده و نباید بگوییم که چون کارمان تحرک زیادی دارد نیاز به ورزش نداریم.

فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه روند درمان و نتیجه‌گیری در همه بیماران یکسان نیست، خاطرنشان کرد: بیماران روماتیسم نباید از درمان طولانی خسته شوند و در حین درمان هم نباید به افراد غیرمتخصص مراجعه کنند، چون تأثیر منفی در روند کار درمانی پزشک و نیز آسیب به مفصل فرد بیمار دارد.

دکتر عتباتی تصریح کرد: تجویز داروهای روماتیسمی هر بیمار و اثرپذیری در هر بیمار مختلف است و دلیلی نمی‌شود یک داروی مؤثر در دیگری هم مؤثر باشد

وی با ذکر این نکته که بخش زیادی از مشکلات ایجاد شده در بیماران مختلف از جمله روماتیسمی‌ها به دلیل باورهای نادرست ایجاد شده نسبت به مطالب منتشر شده در فضای مجازی بوده است، تأکید کرد: از مردم می‌‌خواهیم که توجهی به مطالب فضای مجازی نکنند، چرا که بیماران زیادی داشتیم که آسیب‌های زیادی از این حوزه دیده‌اند، این گروه به تصور آنکه هزینه مراجعات حضوری را نمی‌دهند و با مطالعه در خصوص مشکلشان، راه حل درمانش به راحتی به اطلاع آنها می‌رسد اقدام به مصرف خودسرانه انواع داروهای خوراکی و تزریقی مرتبط با بیماران روماتیسم کردند، کاری که نه تنها مشکلشان را برطرف نکرد، بلکه بر مشکلات موجود افزود.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص درمان‌های گیاهی در جهت رفع مشکلات روماتیسمی هم گفت: ما برای این موضوع درمان گیاهی ثابت شده‌ای نداریم و مردم نباید هر چیزی را باور کنند و مواردی مانند تخم‌مرغ، زرد چوبه، زعفران و دیگر چیزها مورد تأیید نیست، فرد شاغل در یک عطاری هیچگاه نمی‌تواند کار یک متخصص طب ایرانی و مکمل را انجام دهد، ضمن اینکه اگر فرد بیمار پیش پزشک متخصص برود، آن فرد متخصص با هماهنگی پزشک مربوطه تصمیم‌گیری می‌کند، اما عطاری این کار را نمی‌کند.

اشتراک این خبر در :