کیاپرس /دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آمارها نشان میدهد که آسم شایعترین بیماری مزمن در کودکان است گفت: سرفه‌های مداوم که با خوابیدن، ورزش، هوای سرد یا ابتلای کودک به عفونت ویروسی بدتر می‌ شوند، بیرون دادن نفس (بازدم) همراه با صدای سوت یا خس‌خس، کم آوردن نفس(تنگی نفس)، احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه سینه، حملات سرفه‌ای متعدد که با سردی هوا یا سرماخوردگی بدتر می‌شود، تأخیر در بهبودی پس از عفونت تنفسی از نشانه ها و علائم آسم کودکان به شمار می رود.

دکتر حمید آهنچیان در گفتگو با واحد وب دا افزود: آسم به عنوان یک بیماری مزمن در کودکان شناخته می‌شود و به دلایل ناشناخته، آمار ابتلا به آن در حال افزایش است. کودکان اغلب اولین علائم آسم را قبل از ۵ سالگی تجربه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: آسم دوران کودکان یکی از بیماری های مزمنی است که ریه ها و مجاری تنفسی را درگیر می کند و اگر کودک در معرض عوامل محرک خاصی مانند استنشاق گرده گل، سرماخوردگی و یا عفونت تنفسی قرار گیرد، ریه ها ملتهب می شوند و مشکلات زیادی را برای سلامتی به وجود می آورند.

فوق تخصص بیماریهای آسم و آلرژی کودکان با بیان اینکه این بیماری می تواند در بازی، ورزش و خواب کودکان تداخل ایجاد کند و اگر کنترل نشود باعث حملات خطرناک آسم می شود، افزود: در آسم کودکان، شُش‌ها و مجاری تنفسی که نفس را به شش‌ها می‌رسانند، اگر در معرض ماده‌ی محرک مانند ویروس سرماخوردگی یا گرده‌ گیاهان قرار گیرند به‌ راحتی دچار التهاب می‌شوند.

معاون آموزش و سلامت بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر عنوان کرد: آسم کودکان با آسم بزرگسالان به لحاظ بیماری تفاوتی ندارد، اما چالش ‌های کودکان بسیار متفاوت و گاهی منحصر به‌ فرد است تا حدی که آسم در بین علل مراجعه‌ی کودکان به اورژانس، بستری شدن و غیبت از مدرسه، رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به کنترل علائم بیماری آسم و جلوگیری از پیشروی و وخامت بیشتر وضع شش‌ها و مجاری تنفسی عنوان کرد: داشتن سابقه خانوادگی آسم یا آلرژی (به‌صورت ژنتیکی)، عفونت‌های مکرر تنفسی، کمبود وزن هنگام تولد، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان در دوره جنینی یا بعد از تولد و نژاد (شیوع آسم در تیره پوستان بیشتر است)از عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماری آسم است.

وی درمان دارویی بیماران آسم و آلرژی را شامل داروهای تسکین دهنده، پیشگیری کننده و اورژانسی دانست و از والدین خواست تا از خود درمانی پرهیز کنند.

اشتراک این خبر در :