اختصاصی – کیاپرس /عضو هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته ایم بطوری که در حال حاضر حدود ۳۶ قلم دارو و واکسن زیستی در کشور تولید شده که نشان دهنده پیشرفت کشور ما در حوزه زیست فناوری پزشکی است.

دکتر صادق شجاعی در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس افزود: این تعداد داروی زیستی عدد قابل توجهی می باشد و شاید بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به این عدد نرسیده اند و یا از لحاظ تنوع تولیدی نسبت به ایران در جایگاه پایین تری قرار دارند.

وی ادامه داد: قابلیت تولید انواع کیت های تشخیصی در حوزه پزشکی داریم و توانستیم انواع مختلف کیتهای مولکولی و کیت های تشخیص سریع یا رپید تست در حوزه های مختلف از جمله تشخیص های بالینی، دارویی، تست های خانگی و غیره را تولید کنیم.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV تشخیص زودرس و درمان سریع این بیماری است. خوشبختانه در داخل کشور شرکت های دانش بنیانی هستند که کیت تشخیص این بیماری را تولید نموده و از لحاظ دقت و حساسیت با نمونه های خارجی رقابت می کند و همچنین هزینه پایین تری را در بردارد و می تواند از خروج ارز نیز جلوگیری نماید.

وی با اشاره به اینکه بازار جهانی تست های تشخیصی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۵میلیارد دلار گزارش شده و پیش بینی می گردد این عدد در سال ۲۰۳۰ به ۳۴۸ میلیارد دلار برسد. بنابراین تولید کیت های تشخیصی توسط محققان، شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ های حوزه تشخیصی می تواند علاوه بر خود کفایی کشور منجر به خروج ارز از کشور گردد.

وی افزود: زیست فناوری درقرن حاضر یک دانش طلایی و کلیدی است و هرروز شاهد درمان بیماری های مختلفی هستیم که در گذشته درمان آنها غیر ممکن بوده اما امروزه با پیشرفت های حاصله در حوزه زیست فناوری شاهد بهبود و درمان انواع مختلف بیماری ها هستیم.

شجاعی تاکید کرد: ما در حوزه زیست فناوری نسبت به سایر کشورها عقب نمانده ایم و پیشرفتهای خوبی در این حوزه داشته ایم بخصوص از زمان شروع پاندمی کرونا تاکنون پیشرفت و جهش زیادی را در حوزه زیست فناوری داشته ایم.

اشتراک این خبر در :