اختصاصی- کیاپرس /رئیس مرکز تحقیقات بیماری سلیاک و اختلالات ناشی از گلوتن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سلیاک یک بیماری خودایمن دستگاه گوارش است، این افراد در اثر مصرف یک پروتئین خاص به نام “گلوتن” که در “گندم و جو” وجود دارد دچار یکسری عوارض و علائم می شوند.

دکتر محمد رستمی نژاد در گفت وگو با خبرنگار کیاپرس اظهار داشت: سیستم ایمنی بدن، گلوتن را به عنوان آنتی ژن یا سم می شناسد و با آن مقابله می کند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم جذب مواد غذایی و از بین رفتن پرزهای معده، علائم مختلفی در بدن ایجاد می شود که می تواند گوارشی یا خارج از گوارش باشد.

رستمی نژاد اظهار داشت: این کار سبب می شود در اول روده کوچک که کار جذب را انجام می دهد، پرزها از بین می رود، به دنبال این موضوع سوء جذب و عوارض ایجاد شود.

وی افزود: رشد نامناسب در کودکان، کوتاه بودن قد و کاهش وزن، علائم گوارشی مانند اسهال از مهمترین علائم در کودکان و در بزرگسالان هم کاهش وزن شدید، ریزش مو، نفخ شدید و پوکی استخوان از مهمترین علائم این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه سلیاک می تواند با بیماری های دیگر همزمان باشد، گفت: مبتلایان به دیابت نوع ۱ ، تیروئید اتوایمیون، ام اس، لوپوس، مستعد سلیاک هستند.

وی افزود: عوارض بیماری در دراز مدت بر اثر عدم رژیم غذایی بدون گلوتن، می تواند به مشکلات گوارشی وخیم تری بیانجامد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سلیاک بیماری کشنده ای است؟ گفت: نه، مرگ و میر براثر این بیماری بسیار کم است.

وی، رژیم غذایی بدون گلوتن را تنها راه درمان بیماری سالیاک اعلام کرد و گفت: این بیماری در همه سنین گزارش شده است.

وی افزود: بیماری در کودکی برخی افراد تشخیص داده نمی شود و این کار در بزرگسالی انجام می شود. به طور مثال بیمار در سنین پایین دچار فقر آهن بوده اما پزشک احتمال نداد که ایشان به سلیاک مبتلا است اما در بزرگسالی علائم دیگری هم در این افراد پیدا می شود و در نهایت با انجام آزمایش مشخص می شود که این فرد از کودکی مبتلا به بیماری بوده اما تا بزرگسالی تشخیص داده نشد.

وی افزود: کودکان از زمانی که شروع به خوردن غذا می کنند، علائم بیماری خود را نشان می دهد و والدین باید مراقب این موضوع باشند.

وی در پاسخ به این سوال که خانواده ها باید به کدام علایم در کودکان دفت بیشتری داشته باشند، گفت: مهمترین علایم ابتلا به بیماری سلیاک در کودکان، عدم رشد کافی و به دنبال آن اسهال است به عبارتی این دو مورد علامت های شایع ابتلا به سلیاک در کودکان است و والدین به این ۲ علامت دقت بیشتری کنند.

وی ادامه داد: در خانواده هایی که سابقه ابتلا به سلیاک را دارند، حتما این موضوع را برای فرزندان بررسی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بیماری سلیاک ارثی است؟ گفت: این بیماری ارثی است و در خانواده هایی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، احتمال ابتلا بیماری در کودکان به ۱۰ تا ۱۲ درصد می رسد.

وی ادامه داد: پزشکان باید آگاهی کامل از بیماری را داسته و فردی با علامت خاص یا مزمن به آنان مراجعه کرد، حتما تست این بیماری را از آنان بگیرند.

وی ادامه داد: متخصصان گوارش کودکان هم به رشد مناسب کودکان توجه داشته باشند و والدین هم بدون تشخیص قطعی بیماری اقدام به انجام رژیم غذابی بیماری سلیاک نکنند.

حدود یک درصد از جمعیت کشور به بیماری سلیاک مبتلا هستند

وی ادامه داد: نتایج مطالعاتی که دو ۲ دهه اخیر انجام شده نشان می دهد که حدود یک درصد از جمعیت کشور ما به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این بیماری در استان های مختلف شیوع متفاوتی دارد. بطور مثال در استان های زاگرس نشین مانند ایلام و لرستان، کردستان و همچنین سیستان و بلوچستان شیوع بالای ۲ درصد گزارش شده است.

وی بیان داشت: در استان هایی مانند فارس، آذربایجان شرقی و غربی، شیوع بیماری سلیاک کمتر از یک درصد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع بیشتر بیماری در برخی از استان ها، به دلیل مصرف بیشتر گندم و جو است؟، گفت: علت شیوع این بیماری، مصرف گلوتن و فاکتورهای محیطی مانند میکروب های روده است.

اشتراک این خبر در :