کیاپرس /عضو هیأت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بزرگسالان گفت: در کشور ما سن افراد مبتلا به مشکلات و بیماری‌های قلبی ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یافته است و در خصوص جنسیت این گروه از بیماران هم باید بگوییم که به‌طور معمول آقایان ۱۰ سال زودتر از بانوان مبتلا به این بیماری‌ها می‌شوند.

دکتر آرش قلوبی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه بیماری‌های قلب و عروق و انسداد عروق قلبی، اندامی و شریانی منجر به سکته‌های قلبی و مغزی و از دست دادن اندام می‌شوند، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار جهانی در سال ۲۰۲۳ منطقه خاور میانه جزو مناطق پرابتلا به بیماری‌های قلبی است و مردم ساکن در کشورهای این منطقه از جمله ایران باید بیش از پیش به موارد و نکات پیشگیرانه و مراقبتی توجه نمایند تا دچار مشکلات و بیماری قلبی نشوند.

دکتر قلوبی تصریح کرد: فشارخون، دیابت، سیگار کشیدن، بالابودن چربی خون و سابقه فامیلی ۵ فاکتور اصلی بیماری قلبی بوده و در کنار آن آلودگی صوتی، محیطی و غیره را هم داریم.

وی با ذکر این نکته که به‌طور معمول مردان در زیر ۵۵ سال و زنان در زیر ۶۵ سال مبتلا به بیماری‌های عروقی می‌شوند، اما متاسفانه این سن در هر گروه در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یافته است، تاکید کرد: به‌طور معمول آقایان ۱۰ سال زودتر از بانوان مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند و عمده آن توجه کمتر به مسائل کنترلی، مراقبتی و پیشگیرانه بوده است.

عضو هیأت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فشار خون باید در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال به‌طور مستمر کنترل شود، به‌خصوص کسانی که سابقه بیماری فامیلی دارند، بیان کرد: کسانی که مبتلابه فشارخون بالا هستند، باید تغییر در سبک زندگی و تغذیه داشته باشند و مصرف نمک را کاهش دهند، حتی کسانی هم که مشکل فشار بالا ندارند هم نباید نمک زیاد مصرف کنند و به جای آن سایر ادویه‌جات، مصرف روغن مایع گیاهی مانند زیتون، مصرف بیشتر گوشت سفید (مرغ و ماهی) و مصرف کمتر گوشت قرمز، مصرف لبنیات کم چرب و پیاده‌روی ۱۵۰ دقیقه‌ای در هر هفته را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه دخانیات یکی از عوامل اصلی سکته‌های قلبی و گرفتی عروق اندامی بوده و هست، گفت: باید در کنار عدم مصرف دخانیات و ترک آنان توسط افراد مصرف کننده به درمان مشکلات دیابت و تغییر رژیم غذایی هم توجه کرد تا که از عوارض آن تا حد زیادی کاسته شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بزرگسالان ادامه داد: کسانی که سابقه خانوادگی دارند باید از سنین پائین‌تر نکات پیشگیرانه را رعایت نمایند و موارد دارویی و اصلاح سبک زندگی باید از سنین زیر ۳۰ سال آغاز شود.

دکتر قلوبی اضافه کرد: همچنین از سایر فاکتورهای خطر و اثرگذار در مشکلات قلبی هم می‌توان به آلودگی هوا و محیطی، اضطراب و استرس شغلی و غیره اشاره کرد و این افراد باید یا محیط کار خود را تغییر دهند و یا اینکه در صورت نیاز دارو مصرف کنند.

وی با بیان اینکه شرایط هر بیمار یا یک بیمار دیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: اگر دارویی در یک فرد موثر بوده به آن معنا نیست که در نفر دیگر هم اینگونه است و باید از خوددرمانی و مصرف و تجویز خودسرانه پرهیز شود و اگر مشکلی مشاهده شد بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

متخصص قلب و عروق تصریح کرد: تشخیص‌های مختلفی در بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد و ما در برخی از این موارد ریسک و تعیین خطر اعلام می‌کنیم که پیگیری به‌موقع داشته باشند؛ همچنین مصرف خودسرانه انواع داروها از جمله آسپرین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی با ذکر این نکته که علائم بیماری قلبی از درد در قفسه سینه، تهوع و استفراغ، درد فک تحتانی، سوزش معده، گزگز کف دست و پا، سنگ کوپ و زمین خوردن و غیره دیده می‌شود، تاکید کرد: باید هر نوع علائم مشکوکی که مشاهده شد بلافاصله به پزشک مراجعه شود و به سادگی از کنار آن عبور نکرد، متاسفانه ما در افراد زیادی دیدیم که مشکل به‌وجود آمده را جدی نگرفتند و زمانی به پزشک مراجعه کردند که به وضعیت حاد بیماری رسیده‌اند.

عضو هیأت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در سکته‌های قلبی که بیماران با عنوان کد ۲۴۷ شناخته می‌شوند زمان بسیار مهم بوده و فرد بیمار باید ظرف ۲ تا ۵ دقیقه تقاضای کمک از اورژانس ۱۱۵ و یا نزدیک‌ترین پزشک در محل داشته باشد.

دکتر قلوبی با بیان اینکه هر بیماری ابتدا آنژیوگرافی می‌شود تا وضعیت بیماری‌اش تشخیص داده شود، خاطرنشان کرد: ما دستگاه آنژیوگرافی را دربیمارستان امام رضا(ع) داریم و دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی کرونر این مرکز درمانی هم انشاالله به‌زودی فعال خواهد شد تا که میزان و وضعیت گرفتگی‌ها، داشتن دیابت و عدم آن هم مشخص شود.

وی تصریح کرد: مشکل برخی بیماران با آنژیوگرافی و برخی دیگر با آنژیوپلاسی حل می‌شود و اگر مشکل بیمار با این اقدامات برطرف نشد عمل قلب باز توسط پزشک جراح قلب انجام می‌شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بزرگسالان با تاکید بر اینکه به بیمارانی که تشخیص عمل قلب باز داده می‌شود توصیه می‌کنیم که طبق نظر پزشک اقدام کنند و در این خصوص مقاومت نداشته باشند، گفت: ترس از اتاق عمل معنایی ندارد و باید با اعتماد کامل به تیم جراحی به‌موقع جهت انجام عمل جراحی قلب اقدام نمایند، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که در بسیاری از موارد اقدامات درمانی موردنیاز بدون برش قفسه سینه و عمل قلب باز باموفقیت انجام شده است.

دکتر قلوبی تاکید کرد: درمان بیماران قلبی مادام‌العمر بوده و تنها متناسب با علم روز دنیا و شرایط بیمار نحوه انجام آن تغییر می‌کند، کسانی که بیماری شناخته شده دارند باید همواره تحت نظر پزشک باشند و ضمن عدم حذف خودسرانه دارو، باید در صورت بهبودی هم همچنان تحت نظر پزشک باشند تا که مجدد دچار مشکلات قلبی نشوند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در کنار محاسن فراوانی که دارد، معایب زیادی هم دارد، بیان کرد: بیماران قلبی اگر از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنند باید ابتدا از اعتبار آن سایت و نیز مطلب درج شده اطمینان حاصل نمایند تا با اجرای موارد غیرمعتبر علمی و غیرپزشکی دچار مشکلات و عوارض جدی نشوند، ضمن اینکه در حالت کلی توصیه می‌شود که این کار به‌صورت حضوری و توسط پزشک متخصص انجام شود و فضای مجازی را به عنوان محلی برای انتخاب روش‌های درمانی بیماری خود انتخاب نکنند.

متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: رشته‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بسیار متعدد بوده که یکی از آنها رشته قلب است و همه ساله دانشجویان زیادی در رشته‌های مختلف پزشکی پذیرش و فارغ‌التحصیل می‌شوند که یکی از گروه‌ها رزیدنت‌ها و دانش‌آموختگان رشته قلب هستند که هم در دوره تحصیل و هم پس از فارغ‌التحصیلی متناسب با رشته و تخصص خود به بیماران قلبی مراجعه کننده به مطب‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها و همچنین بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها که گرفتار مشکلات و بیماری‌های قلبی شده‌اند خدمات‌رسانی می‌کنند.

دکتر قلوبی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو دانشگاه‌های برتر و سرآمد کشور در رشته‌های مختلف از جمله قلب و عروق بوده و در حوزه تجهیزات پزشکی این رشته با وجود کمبودهای موجود از وضعیت خوبی برخورداراست و با تلاش صورت گرفته دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی و دیگر تجهیزات پرکاربرد در این حوزه به زودی در بیمارستان امام رضا(ع) فعال می‌شود.

وی خطاب به افراد علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی عمومی و تخصص قلب، گفت: توصیه من به دانشجویانی که رشته پزشکی را در دوره عمومی و رشته‌های تخصصی مختلف از جمله قلب را در دوره تخصص انتخاب می‌کنند این است که اگر علاقه‌مند هستند این رشته را انتخاب کنند تا که بتوانند به عنوان یک پزشک حاذق در رشته و تخصص خود به مردم خدمت کنند.

اشتراک این خبر در :