کیاپرس /بیست و یکم سپتامبر (سی‌ام شهریور ) روز جهانی آلزایمراست.

به گزارش کیاپرس از خبرگزاری صدا وسیما، آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که حافظه، افکار، مهارت‌های کلامی و قضاوت، درک مطلب و به طور کلی عملکرد شناختی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آلزایمر است؛ آمیلویید اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن بوجود می‌آیند؛ در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود، اما در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، جمع می‌شود.
احتمال بروز آلزایمر از سن ۶۵ سالگی افزایش می‌یابد، سالمندان ابتدا حافظه کوتاه مدت، سپس حافظه بلند مدتش را از دست می‌دهند.

علائم و نشانه‌های آلزایمر
مختل شدن زندگی روزمره در نتیجه از دست دادن حافظه، مواجه شدن با چالش‌هایی در برنامه‌ریزی و حل مشکلات، دشواری در انجام کار‌های عادی، اختلالات زبان گفتاری و نوشتاری، سردرگمی مکانی و زمانی، مشکلات ادراک دیداری و ارتباطات فضایی، ضعف یا کاهش قضاوت، کناره‌گیری از فعالیت‌های کاری و اجتماعی، تغییرات در حالات، رفتار و شخصیت، گم کردن اشیا و فراموشی از علائم و نشانه‌های بیماری آلزایمر، است.

روش‌های مقابله با فراموشی
کاهش استرس، ورزش منظم، داشتن روابط اجتماعی قوی، خواب کافی، کاهش کلسترول بد و فشار خون از جمله روش‌های مبارزه با آلزایمر است.

عوامل دخیل در بیماری آلزایمر
سن بالا، سابقه خانوادگی، جنس مونث بودن، سندرم داون بودن، افسردگی، کم تحرکی، کم خوابی، مصرف زیاد نمک، اضطراب، دخانیات، پیشگیری از آلزایمر، ورزش و انجام حرکات جسمانی، رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و خوراکی‌های ضدالتهابی، معاشرت با دیگران، ورزش مغز، نوشیدن مایعات به اندازه کافی وخوردن غذای سالم و مفید از جمله عوامل دخیل در بیماری آلزایمر است.

برای بیماری آلزایمر درمان قطعی وجود ندارد، اما برخی از دارو‌ها اثر پیشگیرانه دارد و موجب کاهش علائم و پیشرفت این بیماری می‌شود.

اشتراک این خبر در :