کیاپرس /محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ابداع روش درمانی جدید و مؤثر در درمان بیماران شیلوتراکس، نموتراکس و پلورال افیوژن به روش PRP-Fibrin Glue شدند.

شیلوتوراکس و پلورال افیوژن و پنوموتوراکس از عوارض سخت عمل جراحی قلب باز و جراحی عمومی بعد از برداشتن تومورهای مری است که با استفاده از این روش نوین درمانی، نجات جان و روند بهبود بیماران را می توان سرعت داد، این اقدام نوین درمانی به همت دکتر داریوش حمیدی علمداری عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی یک فرایند ١٣ساله و جمعی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه به ثمر نشسته است و تا کنون١١۰ بیمار از این روش درمانی بهره مند شدند .

عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مخترع این روش درمانی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: شیلوتوراکس، نموتوراکس و پلورال افیوژن گاهی بدنبال عمل جراحی قلب باز و یا برداشتن تومورهای مری در جراحی عمومی اتفاق می افتد که بیمار در شرایط پر خطر قرار میگیرد.

دکتر داریوش حمیدی‌علمداری خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۹ برای درمان بیماری‌های شیلوتراکس، نموتراکس و پلورال افیوژن که به روشهای استاندارد پاسخ نداده و صعب‌العلاج شده بودند این روش درمانی تحت نظر پزشکان فوق تخصص جراحی عمومی و جراحی قلب باز استفاده گردید و حدود ٩۰ درصد بیماران از شرایط پرخطر ریسک حیات نجات یافتند.

دکتر حمیدی ادامه داد: در این روش درمانی بدون عمل جراحی، PRP-Fibrin Glue ناحیه Leak را می بندد تا بیمار دوباره تحت عمل جراحی سنگین قرار نگیرد ؛این روش برای بیمار بسیار راحت تراست و ریسک بسیار پایینتری نسبت به عمل جراحی دارد و همچنین باعث کاهش چشمگیرهزینه های درمانی میگردد.

وی تصریح کرد: این روش درمانی برای اولین بار اجرا و ثبت اختراع گردیده است و در مجلات معتبر علمی پزشکی آمریکا و آلمان در حوزه جراحی منتشر شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کوچکترین و بزرگترین بیمار درمان شده با این روش۲ ماهه و ۶۲ ساله بوده، که آخرین مورد انجام شده مربوط به بیمار ۵٩ ساله عراقی بستری در بخش جراحی قلب باز بیمارستان امام رضا(ع) بود که با موفقیت انجام شد.

وی تصریح کرد: این اقدام به عنوان آخرین خط مرحله درمان در این گروه از بیماران انجام شد که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بود و بیماران درمان شده به وضعیت عادی قبل از بیماری بازگشتند و می‌توانند سال‌های سال ادامه حیات داشته باشند.

عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره اینکه ما نمونه مشابهی از این روش درمانی در داخل و خارج کشور نداریم، بیان کرد: در حال حاضر این روش درمانی تنها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا می‌شود و تمامی این روش‌ها به تائید متخصصان رسیده و طی نامه‌ای رسمی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب گایدلاین درمانی بعنوان آخرین خط درمان به معاونت درمان وزارتخانه ارسال گردیده است تا که کل کشور را در این خصوص مطلع گردانند و بیماران پرخطر در این حوزه با درمان به‌موقع نجات یابند.

دکتر حمیدی‌علمداری اضافه کرد: در کنار ارائه خدمات درمانی ثمربخش، برگزاری کلاس‌های آموزشی را هم برای دانشجویان و دستیاران رشته بیوشیمی این دانشگاه داریم تا بتوانند ادامه دهنده این راه پرافتخار باشند.

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از راهنمایی ارزشمند اساتید بزرگوار گروه جراحی عمومی (دکترجنگجو، دکتر علی اکبریان، دکتر اسدی، دکتر دلیلی، دکتر مهرابی، دکتر رضا پناه، دکتر مطیع) و گروه جراحی قلب باز (دکتر عباسی، دکتر حسین زاده، دکترمعینی پور، دکترحسینی خواه) در مسیر انجام موفقیت‌آمیز این روش درمانی، بیان کرد: این آمادگی را داریم تا که دوره تخصصی ویژه پزشکان دیگر شهرها و استان‌ها برگزار نماییم و مردم در شهر و استان خودشان درمان شوند.

اشتراک این خبر در :