کیاپرس /متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک گفت: عمل کیسه صفرای لیزری نداریم بلکه این کار در اغلب موارد به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

دکترحامد قلی زاده اظهار داشت: هیج جا نداریم که سنگ کیسه صفرا را تخلیه کنیم، با این کار قطعا بعد از چند ماه به دلیل ایجاد تنبلی ، قطعا کیسه صفرا سنگ می آورد.

وی اظهار داشت: ما سنگ کسیه صفرا را تخلیه نمی کنیم بلکه کیسه را به طور کامل برمی داریم .

قلی زاده افزود: اگر کیسه صفرا را برداریم این اشتباه بوجود نیاید که فرد دیگر صفرا ندارد بلکه صفرا دارید اما محل ذخیره صفرا ندارید، به عبارتی جریان صفرا همچنان برقرار است.

وی افزود: اگر سنگ صفرا علامت دار یعنی ملتهب شد و جایی گیر کرد، لاید عمل شود تا جلوی اتفاقات بدتر گرفته شود.

وی تاکید کرد: اگر زیر دنده سمت راست بدن، درد مبهم یا حس بدی بعد از غذا خوردن دارید به عبارتی وقتی غذای چرب می خورید درد شدید یا درد مبهم در این نقطه دارید، یا با غذا خوردن دچار تهوء و استفراغ می شوید از جمله علایم اختصاصی سنگ کیسه صفرا است.

وی افزود: وقتی غذا می خوریم نفخ می کنیم ، گاها اسهال داریم یا دچار یبوست می شویم از علائم غیر اختصاصی است که می تواند با سنگ کسیه صفرا مرتبط باشد.

وی گفت: در صورتی که سنگ صفرا داریم و درد در ناحیه زیر دنده سمت راست هم داریم، اگر دچار دیابت و نقص ایمنی هستیم باید سنگ کیسه صفرا را عمل کنیم.

قلی زاده افزود: اگر افراد سنگ صفرای بالای ۳۰ میلی گرم یا سنگ همراه با پولیپ دارند به آنها توصیه می شود که عمل کنند.

وی ادامه داد: توصیه می شود که فردی عمل کیسه صفرا انجام داده، حداقل یکی دو ماه اول از خوردن غذاهای چرب، سنگین و حجیم خودداری کنند.اگر این افراد غذاهای چرب و سنگین بخورند، دچار درد می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چه کار کنیم که سنگ صفرا نگیریم؟ گفت: عوامل خطر در ابتلا به سنگ صفرا وجود دارد که می توان به بی تحرکی، خوردن فست فودها و غذاهای چرب و حجیم، چاقی، وزن کم کردن ناگهانی اشاره کرد.

به گزارش کیاپرس از برنامه طبیب، وی ادامه داد: برای اینکه دچار سنگ صفرا نشویم باید از بی تحرکی و چاق شدن جلوگیری کنیم.

اشتراک این خبر در :