کیاپرس /مخصص گوارش و پیوند کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: همه افراد یبوست را به درجاتی در طول عمر خود تجربه می کنند اما درمان این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که می توان گفت این عارضه پایه بسیاری از بیماریها است.

دکتر سید موسی الرضا حسینی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه یبوست را به درجاتی همه افراد تجربه می کنند، خاطر نشان کرد: از جهات علمی دفع کمتر از دو بار در هفته یبوست محسوب می شود اما براساس نیاز بدن پس از مصرف سه وعده غذا حداقل دو بار در روز باید دفع انجام شود.

وی با بیان اینکه یبوست عامل و یا تشدید کننده سردرد های میگرنی ، مشکلات خوابی و سندروم پای بی قرار است، تصریح کرد: یبوست پایه بسیاری از بیماریها است، البته سبک زندگی شامل میزان فعالیت های بدنی، مصرف مواد غذایی ،نوشیدنی سیکل خواب و بیدار در بهبود علکرد روده موثر است .

دکتر حسینی با اشاره به اینکه برای درمان یبوست باید علت ابتلا به آن مشخص شده باشد، اظهار کرد: اگر همراه یبوست کاهش وزن، بی اشتهایی و خونریزی باشد باید آزمایشات کامل برای بیمار انجام شود.

وی با بیان اینکه نباید قبل از تشخیص علت بیماری، داروی ملین برای بیمار به خصوص اطفال تزریق شود، خاطر نشان کرد: پس از قطع مصرف ملین ، روده به طور معکوس عملکرد نادرستی از خود بروز می دهد و دچار کم تحرکی می شود، برای درمان یبوست باید سبک زندگی تغییر کند به نحوی که میزان فعالیت افزایش یابد و از غذاهای چرب و شیرین پرهیز شود علاوه براین مایعات به حد رفع نیاز مصرف شود.

وی تاکید کرد: مصرف موز، چای ،قهوه، شکلات کاکائو، سرخ کردنی و فست فود ها باعث یبوست می شود.

اشتراک این خبر در :