کیاپرس /به پیری مفصل، آرتروز گفته می شود معمولا زمانی که سن افراد افزایش می یابد اعضا و جواره اش پیر می شوند و در این مسیر مفاصل هم پیر می شوند.

پیری یا آسیب در مفاصل عمدتا در مفاصلی رخ می دهد که خیلی کار می کنند به عبارتی بیشتر فعالیت دارند.

تخریب مفصل معمولا در سنین بالا (در سن حدود ۷۰ سالگی) رخ دهد اما اگر این موضوع در سن حدود ۴۰ سالگی رخ داده به آن آرتروز زودرس گفته می شود.

متخصص ارتوپدی و فلوشیب جراحی زانو در این مورد گفت: این بیماری معمولا برای سالمندان است و به همین دلیل انتظار نداریم در فرد حدود ۴۰ سال بیماری آرتروز مشاهده کنیم، در صورت ابتلا اینگونه افراد، گفته می شود آنان مبتلا به آرتروز زودرس شده اند.

دکتر ابوالفضل باقری فرد اظهار داشت: افراد کمتر در اندام فوقانی دچار آرتروز می شوند؛ هرچند این موارد را داریم اما خیلی زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه آرتروز شانه و آرنج داریم اما زیاد نیست، گفت: آرتروز در اندام تحتانی در زانو، لگن و مچ پا داریم اما در زانو بیشتر دیده می شود، چون زانو دامنه حرکتی بیشتری دارد و فشار بیشتری به زانوها وارد می شود.

باقری فرد بیان داشت: هرچند آتروز یک پدیده ای است که براساس سن اتفاق می افتد اما یکسری عوامل افراد جوان را هم مستعد آرتروز می کنند.

کدام عوامل افراد را مستعد آرتروز زودرس می کنند

وی ادامه داد: یکسری عوامل مستعد کننده آرتروز زودرس وجود دارند که ضربه به زانو، تصادف، آسیب دیدگی قسمتی از زانو و آسیب دیدگی یا پاره شدن مینیسک از جمله عواملی که فرد را مستعد آتروز زودرس می کند.

وی ادامه داد: افرادی که تومورهای خوش خیم یا کیست های داخل زانو پیدا می کنند، معمولا غضرف شان زودتر سائیده شود و این افراد مستعد این عارضه می شوند.

وی ادامه داد: کسانی که مبتلا به بیماری روماتیسمی هستند، مفاصل شان هر چند گاهی ورم می کند به اصطلاح آب می آورد، آن را درمان می کنند اما دوباره عود می کند، این تغییرات در زانو سبب می شود تا غضروف زودتر از حالت طبیعی خود خارج و فرد مستعد ابتلا به آرتروز زودرس شود.

باقری فرد افزود: افرادی که در بچگی دچار عفونت مفصل شدند اما خوب درمان نشدند، این افراد در جوانی ممکن است دچار آتروز زانو شوند.

چاق ها آرتروز می گیرند

وی ادامه داد: چاقی و وزن بیش از حد ، بدون هیچ ضربه ای می تواند فرد را دچار آرتروز زودرس کند.

وی افرود: بر اثر چاقی فشار چند برابر به مفاصل وارد می شود و این موضوع باعث می شود تا مفصل کار بیشتری را انجام دهد، پس زودتر سائیده شده و از کار بیافتد.

درمان قطعی آرتروز تغییر مفصل است

به گزارش کیاپرس از برنامه طبیب، باقری فرد گفت : تا به امروز درمان قطعی آتروز، تغییر مفصل است. تزریق پی آر پی، ژل ، اوزون تراپی و حتی از سلول های بنیادی هم برای این کار بهره گرفته می شود اما هیچکدام از این روش ها درمان قطعی آتروز نیستند.

وی افزود: علایم آتروز زودرس هم بدتر و هم درمان اش سخت تر است، چون عمدتا در افراد جوان رخ می دهد و این افراد می خواهند فعالیت خود را ادامه دهد.

آرتروز یا همان بیماری دژنراتیو یا فرسایش در مفصل را شامل می شود که به طور معمول نتیجه حرکت های اضافه و نیروهای مخربی می باشد که در پی فعالیت های روزانه در مفصل می‌تواند ایجاد شود که به تدریج باعث از بین رفتن غضروف مفصلی شده و می‌تواند در سنین میانسالی تظاهر نموده با بالارفتن سن افزایش یابد.

اشتراک این خبر در :