کیاپرس /رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علاوه بر اینکه هنوز امواج کرونا در دنیا از جمله کشور ما وجود دارد اما یک سندروم پساکرونا وجود دارد که بیماری خیلی سختی است و همه باید مراقب باشند.

به گزارش کیاپرس، دکتر علیرضا زالی روز یکشنبه در حاشیه مراسم اهدای مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان، «شهدای مدافع سلامت درجمع خبرنگاران اظهارداشت: سندرم پساکرونا می تواند حدود ۲۰ علامت در افراد ایجاد کند .

وی بیان داشت: پیش بینی می شود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلا به کرونا اعم از سرپایی یا بستری به سندرم مزمن کووید ۱۹ دچار شوند.

وی تاکیدکرد: اگر کسی بعد از سه ماه از ابتلا به کرونا علائم جدید داشته یا مجدد شکل بگیرد در زمره کووید مزمن قرار می گیرد.

وی افزود: مطالعات جهانی نشان می دهد که تقریبا ۴۱ درصد کسانی که به سندرم مزمن و طولانی کووید ۱۹ مبتلا شدند تا حدود ۲ سال علامت شان ادامه پیدا کرده است.

شاهد بیشترین تعداد سندرم پساکرونا در کادر بهداشتی و درمان هستیم

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین تعداد سندرم پساکرونا یا سندروم مزمن کووید ۱۹ را در مجموعه بهداشت و درمان از جمله همکاران بهداشتی پرستاران ، گروه های پزشکی شاهد هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: این افراد کماکان از علائم کووید ۱۹ رنج می برند.

زالی افزود: پیش بینی می شود که دو سوم از مجموعه کادر بهداشتی و درمانی ما در دوران سخت کرونا به ابتلاهای چندباره و متوالی داشتند.

وی ادامه داد: ما در کشور قریب به ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داریم. استان تهران با ۵۹ شهید مدافع سلامت رتبه اول را دارد و بعد از آن ، استان های آذربایجان غربی، مازندران و خراسان رضوی در رتبه های بعدی از لحاظ تعداد شهدا قرار دارند.

زالی افزود: تلاش های سخت کوشانه همکاران بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور موجب شد که امروزه امواج سهمگین کرونا کنترل شود.

وکسیناسیون در کاهش ابتلا به سندرم پساکرونا موثر است

وی بیان داشت: واکسیناسیون در شدت و بروز سندروم کووید ۱۹ مزمن موثر است به این معنی افراد واکسن دریافت کردند یا دچار سندروم کووید مزمن نخواهند شد و اگر بشوند به نوع خفیف ان مبتلا می شوند.

زالی افزود: بالاترین رشد واکسیناسیون کرونا در بین پرسنل بهداشت و درمان استان تهران داشتیم.

چه کسانی کماکان باید از ماسک استفاده کنند؟

وی افرود: کماکان افراد مبتلا به بیماری زمینه ای، گروه های پرخطر، بالای ۶۵ سال، کودکان و کسانی که سابقه ابتلا به کووید ۱۹ دارند توصیه می شود در تجمعات انبوه انسانی حتما از ماسک استفاده کنند.

وی تاکید کرد: همچنین پروتکل های بهداشتی از قبیل شستن دست را رعایت کنند.

وی افزود: موضوعی که کمک می کند به کاهش ابتلا به بیماری کرونا در تجمعات انبوه انسانی ، پوشش کامل واکسیناسیون است.

وی ادامه داد: کسانی که به سفر معنوی اربعین تشریف می برند اگر در واکسیناسیون آنها کاستی وجود دارد توصیه می شود قبل از سفر نسبت به تکمیل واکسن کرونا اقدام کنند.

اشتراک این خبر در :