کیاپرس /تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های ویتامینی به ویژه مولتی ویتامین‌ها به اندازه‌ای که افراد فکر می‌کنند، سودمند نیستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز، مولتی ویتامین‌ها خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، زوال عقل یا مرگ زودرس را کاهش نمی‌دهند.

محققان می گویند: مکمل‌های ویتامینی و بتاکاروتن بیش از آن که سود رسان باشند، مضر هستند، به خصوص در دوز‌های بالا.

بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز، مصرف مولتی ویتامین‌ها نباید بخشی از روال سلامتی هر روز باشد و متخصصان تغذیه نیز با این موضوع موافق هستند.

دانیل گافن متخصص تغذیه هم گفت: فردی که از هر نظر سالم باشد به احتمال زیاد نیازی به مصرف مولتی ویتامین‌ها ندارد و باید ویتامین‌های مورد نیاز را ابتدا از مواد غذا‌هایی دریافت کنند، مگر آن که دارای محدودیت‌های غذایی، حساسیت‌های غذایی یا شرایط سلامتی خاصی باشند که در جذب غذا اختلال ایجاد می‌کند.

به جای انتخاب یک راه حل یکسان برای هر مشکلی در قالب مولتی ویتامین، می‌توان استفاده از مکمل‌های دارویی را تبدیل به رویکردی هدفمند کرد؛ به بیان دیگر اگر کمبود مواد مغذی، بیماری یا مشکل سلامتی مشخصی وجود دارد، انتخاب مناسب مکمل‌های خاص می‌تواند مفید و در عین حال همراه با کمترین اثرات جانبی ممکن باشد، اما این امر مستلزم مراجعه به پزشک یا داروساز و مصرف مکمل‌های ضروری تحت نظر آن‌ها خواهد بود.

اشتراک این خبر در :