کیاپرس /فوق تخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه زمان طلایی برای درمان سکته مغزی داریم، گفت: از لحظه وقوع آن اتفاق یا از زمانی که علائم آغاز می شوند ۴.۵ تا ۶ ساعت فرصت داریم که اگر خونرسانی به مغز برقرار شود، بیمار علائم اش برمی گرد به عبارتی سلول های عصبی مغز نمی میرند.

دکتر حسین آقامیری روز شنبه در برنامه زنده طبیب اظهار داشت: با اقدامات صحیح و اصولی کارکرد سلول ها برمی گردد و فرد توانایی های خود را بدست می اورد.

آقامیری با طرح این سوال که چطور در این زمان می توان به کمک بیمار کنیم؟ ، گفت: اول اینکه بیمار یا اطرافیان اش متوجه شوند که فرد دچار سکته مغزی شده است، دوم برای درمان این فرد، اتفاقات صحیح و علمی رخ دهد.

وی افزود: سوم اینکه این فرد به مرکز درمانی منتقل شود که امکانات درمانی سکته مغزی را داشته باشد.

سکته مغزی چطور رخ می دهد

وی ادامه داد: هر انسان در مغز خود حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد سلول عصبی به نام نرون دارد و همین تعداد سلول هم خدمتگذار دارند که تغذیه آنها را فراهم می کنند.

فوق تخصص مغز و اعصاب با طرح این سوال که اگر به تعدادی سلول عصبی اکسیژن؛ مواد غذایی و قند که غذای اصلی مغز است، نرسد چه اتفاقی می افتد، گفت: این سلول ها برای زمان موقتی کارکردشان دچار اختلال می شود ولی هنوز زنده اند. بعد از حدود ۴.۵ تا ۶ ساعت این سلول ها می میرند. در مدت فرصت داریم که اقدامات مناسب درمانی را برای بیمار انجام دهیم

سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی دچار سکته می شوند

وی با اشاره به اینکه در کشور سالیانه ۱۰۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند، گفت: سکته مغزی، اولین علت ناتوانی و کم توانی بیماران است .

این فوق تخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سکته مغزی دومین علت مرگ ناشی از اتفاقات عروقی است.

وی اظهار داشت: سکته مغزی که اصطلاح انگلیسی آن؛ استروک است به معنی بحران و فاجعه است و ناگهان به سراغ آدم ها می آید.

وی تاکید کرد: اتفاقات عروقی در مغز بدون خبر قبلی و در زمان بسیار کوتاه به حداکثر علائم خود می رسند.

وی با اشاره به اینکه سکته مغزی اسم ترسناکی دارد؛ گفت: زمانی که از نظر اجتماعی به این موضوع نگاه می شود، تصور اینکه انسان با یک ناتوانی حاد روبرو شود و مجبور باشد آن را تا آخر عمر خود تحمل کند، یک فاجعه است.حتی تصور این موضوع هم می تواند سبب اضطراب در افراد شود.

اشتراک این خبر در :