دانشگاههای علوم پزشکی کشور برنامه تشخیص و درمان آسم را اجرا میکنند
اختصاصی کیاپرس : رئیس اداره بیماریهای مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک در پاسخ به این سؤال که برنامه تشخیص و درمان بیماری آسم از چه زمانی در تمام کشور اجرا خواهد شد گفت: این برنامه امسال در یک شهرستان تحت پوشش هر دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور اجرایی میشود.
برنامه تشخیص و درمان بیماری آسم در سالهای گذشته بهصورت آزمایشی در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرا درآمده است.
دکتر مهدی نجمی در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این برنامه در سالهای بعد گسترش پیدا میکند و در تمام کشور اجرا خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای این برنامه درروند تشخیص و درمان بیماران آسمی تأثیر بسزایی خواهد داشت یا نه گفت: اجرایی این برنامه درروند تشخیص و درمان بیماری حتماً نقش مؤثری خواهد داشت. وی ادامه داد: در حال حاضر افراد برای تشخیص و درمان خود باید به سطح تخصصی و فوق تخصصی مراجعه کنند. نجمی تأکید کرد: در مناطق دورافتاده و محروم کشور نیاز است افراد مسافت طولانی حتی چهارصد تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کنند تا به پزشکان متخصص و فوق تخصصی مراجعه کنند. نجمی؛ شبکه مراقبتهای بهداشتی اولیه (PHC) را ظرفیتی بسیار ارزشمند دانست و افزود: با توجه به فعالیت این مراکز در سراسر کشور بهخصوص در مناطق محروم؛ امکان تشخیص و مراقبت برای همه افراد مخصوصاً افراد محروم جامعه مهیا خواهد شد. وی گفت: همانطوری که بیانشده؛ در حال حاضر ارائه خدمات تشخیص و مراقبت و درمان بیماری آسم محدود به سطوح تخصصی و فوق تخصصی است اما ما با اجرای این برنامه قصد داریم خدمات تشخیص؛ درمان و مراقبت را در شبکه مراقبتهای بهداشتی اولیه کشور ارائه شود. وی افزود: خدمات تشخیص، درمان و مراقبت در سطح بهورز و پزشک خانواده تعریفشده است؛ مواردی که نیازمند ارجاع به پزشکان متخصص هستند تا خدمات تخصصی و فوق تخصصی را دریافت کنند، انجام میشود. وی بیان داشت: بیماران شناساییشده بر اساس راهنماییهای ملی که تهیه و تدوینشده تحت مراقبت و درمان قرار میگیرند. وی ادامه داد: نکته دیگر پیگیری و مراقبت این بیماران است، یکی از معضلات اصلی ما در بیماریهای مزمن ازجمله آسم این است که بیماران معمولاً پس از درمان؛ به حال خود رها میشوند. وی افزود: خیلی از این افراد از بیماریهای خود مراقبت نمیگردد که این کار سبب میشود مجدداً بیماری از کنترل خارجشده و فرد دچار عود علائم شود. وی افزود: این برنامه طوری تعریفشده که بعد از شناسایی بیمار، تحت درمان قرار میگیرند، حتماً با فواصل مشخص تحت پیگیری و مراقبت توسط بهورز؛ مراقبت سلامت و پزشک خانواده قرار گیرند. وی افزود: نکته مهم دیگر توانمند کردن بیماران و خانواده آنها بهمنظور خود مراقبتی است، به این معنی که بیمار و خانواده آنها یاد بگیرند تا با ماهیت بیماری آشنا بشوند؛ راههای پیشگیری و کنترل بیماری را یاد بگیرند تا بتوانند سطح کنترل خود را تعیین کنند تا در موقع نیاز قبل از اینکه بخواهد حمله آسم رخ دهد خود را به اولین پزشک در دسترس برسانند.
ID used to identify users for 24 hours after last activity
24 hours
_gat
Used to monitor number of Google Analytics server requests when using Google Tag Manager
1 minute
_gac_
Contains information related to marketing campaigns of the user. These are shared with Google AdWords / Google Ads when the Google Ads and Google Analytics accounts are linked together.
90 days
__utma
ID used to identify users and sessions
2 years after last activity
__utmt
Used to monitor number of Google Analytics server requests
10 minutes
__utmb
Used to distinguish new sessions and visits. This cookie is set when the GA.js javascript library is loaded and there is no existing __utmb cookie. The cookie is updated every time data is sent to the Google Analytics server.
30 minutes after last activity
__utmc
Used only with old Urchin versions of Google Analytics and not with GA.js. Was used to distinguish between new sessions and visits at the end of a session.
End of session (browser)
__utmz
Contains information about the traffic source or campaign that directed user to the website. The cookie is set when the GA.js javascript is loaded and updated when data is sent to the Google Anaytics server
6 months after last activity
__utmv
Contains custom information set by the web developer via the _setCustomVar method in Google Analytics. This cookie is updated every time new data is sent to the Google Analytics server.
2 years after last activity
__utmx
Used to determine whether a user is included in an A / B or Multivariate test.
18 months
_ga
ID used to identify users
2 years
_gali
Used by Google Analytics to determine which links on a page are being clicked
30 seconds
_ga_
ID used to identify users
2 years
Marketing cookies are used to follow visitors to websites. The intention is to show ads that are relevant and engaging to the individual user.