کیاپرس /بیماری های قلبی عروقی، از شایع ترین بیماری های غیر واگیر در دنیای امروز است که درصد بالایی از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش کیاپرس از مهر، بیماری‌های قلبی عروقی، از مهم‌ترین علل مرگ و میر در جهان و ایران است و این روند به دلیل گرایش به زندگی صنعتی و استفاده بی رویه از غذاهای آماده و فست فودها و همچنین، کم تحرکی؛ رو به افزایش است. به طوری که در ایران نیز، مرگ و میر ناشی از بی بیماری‌های قلبی عروقی، قریب به نیمی از مرگ‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است.

در عین حال، با پیشرفت علم پزشکی و همچنین ساخت و تولید تجهیزات پزشکی در دنیا؛ شرایط برای درمان بیماران قلبی بهتر شده و امید به زندگی را برای این دسته از بیماران افزایش داده است. به طوری که امروزه، پیچیده‌ترین اعمال جراحی قلب در کشورهایی که دارای نیروهای متخصص و مجرب هستند، انجام می‌شود.

مرکز قلب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران است، در چندین سال گذشته توانسته در زمینه درمان بیماران قلبی، موفقیت‌هایی کسب کند.

علی واشقانی فراهانی رئیس مرکز قلب تهران، در زمینه درمان بیماران قلبی، گفت: ما سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار بیمار قلبی را پذیرش و درمان کردیم و حدود ۳۰ درصد از خدمات ما کاملاً بی نظیر بوده و یا در کشور وجود ندارد و یا بسیار محدود موجود است.

وی، تعداد اعمال جراحی که هر ماه در مرکز قلب تهران انجام می‌شود را حدود ۳۰۰ عمل اعلام کرد و افزود: با توجه به نیاز به پیوند قلب در درمان‌های تخصصی‌تر وجود چنین بخشی مورد نیاز بوده و این بخش با مجموع ۱۲ تخت شامل ۶ تخت آی سی یو، ۳ تخت پست آی سی یو و ۳ تخت پیون، مختص بیماران نارسایی قلبی با بهترین مانیتورینگ، آماده انجام عمل پیوند قلب هستیم.

واشقانی فراهانی ادامه داد: در بخش درمان یکی از بزرگ‌ترین مراکز درمانی هستیم که با ۲۵۰ تخت که بیش از ۵۰ درصد آنها تخت‌های ویژه هستند و حدود ۹۰ تخت آی سی یو موجود و با توانایی‌های منحصر به فردی که وجود دارد، این قابلیت را داریم تا هر بیمار با هر شرایط و در هر زمینه‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی که به این مرکز مراجعه می‌کند، بتواند خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

این فوق تخصص قلب و عروق در پاسخ به سوالی در مورد نیاز به پیوند قلب و درمان آنها گفت: طی مطالعاتی که در این مرکز انجام شده، سیر بیماری‌های قلبی طی ۴۰ سال گذشته و تا سال ۲۰۳۰ یعنی ۱۰ سال آینده نشان می‌دهد که حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار تنگی عروق کرونر در کشور وجود دارد و پیش بینی ما در ۱۰ سال آینده این است که این آمار به بالای ۶ میلیون نفر خواهد رسید و این به دلیل مختصات هرم جمعیتی ما است که در حال رشد و رسیدن به سنین میانسالی و بزرگسالی است که در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند و این پیامی بسیار جدی در نظام سلامت برای ما دارد که زیرساخت‌های قلبی عروقی در ۱۰ سال آینده باید ۱.۵ برابر شود.

اشتراک این خبر در :