استیو جابز چگونه باعث خلق لوگوی نمادین اپل شد

به گزارش کیاپرس : اپل اکنون یکی از منفعتبخشترین شرکتهای جهان است و یکی از شناختهترین لوگوها را نیز دارد. زمانی که استیو جابز و استیو وازنیک در سال ۱۹۷۶ اپل را در یک گاراژ راهاندازی کردند، این شرکت تنها یک استارتاپ محسوب میشد که با منابع در اختیار استیو جابز و شریکش راهاندازی شده بود. لوگویی هم که برای شرکت انتخاب شده بود، مانند لوگوهای سایر استارتاپها تنها دربردارنده نام شرکت بود؛ اما امروزه لوگوی اپل به عنصری کاملاً نمادین نهتنها در بین طرفداران فناوری، بلکه در میان جامعه تبدیل شده است.
اپل اکنون یکی از منفعتبخشترین شرکتهای جهان است و یکی از شناختهترین لوگوها را نیز دارد. زمانی که استیو جابز و استیو وازنیک در سال ۱۹۷۶ اپل را در یک گاراژ راهاندازی کردند، این شرکت تنها یک استارتاپ محسوب میشد که با منابع در اختیار استیو جابز و شریکش راهاندازی شده بود. لوگویی هم که برای شرکت انتخاب شده بود، مانند لوگوهای سایر استارتاپها تنها دربردارنده نام شرکت بود؛ اما امروزه لوگوی اپل به عنصری کاملاً نمادین نهتنها در بین طرفداران فناوری، بلکه در میان جامعه تبدیل شده است.
نخستین لوگوی اپل
در سال ۱۹۷۷ که قرار بود کامپیوتر اپل ۲ (Apple II) بهزودی عرضه شود، به نظر استیو جابز لوگوی طراحیشده، لوگوی مناسبی نبود و به همین دلیل از راب جانوف، طراح لوگوی برجسته آمریکایی، خواست لوگوی جدیدی برای شرکت طراحی کند.
در آن زمان لوگوهای شرکتهای فعال در حوزه فناوری فنی بود؛ اما استیو جابز چنین رویکردی را دنبال نکرد و از جانوف خواست لوگویی را طراحی کند که فهم آن دشوار نباشد و حتی کودکان هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. جانوف هم در راستای این درخواست جابز تصمیم گرفت از تصویر سیب در طراحی خود استفاده کند که برای تمام افراد در سراسر جهان کاملاً ملموس بود؛ البته استفاده از چنین تصویری در یک لوگوی شرکت فناوری، با اصول و مبانی حوزه فناوری آن زمان کاملاً در تضاد بود.
جانوف برای طراحی لوگوی اپل دو نسخه از تصویر سیب را ترسیم کرد که یکی از آنها یک سیب گاززده بود و استیو جابز درنهایت تصویر سیب گاززده را انتخاب کرد تا مردم با دیدن آن بهخوبی متوجه شوند که لوگو تصویر یک سیب است و آن را با میوه دیگری اشتباه نگیرند.
نخستین لوگوی اپل به شکل امروزی روی کامپیوتر Apple II
جانوف پس از طراحی این لوگو فکر میکرد که اگر استیو جابز آن را ببیند، اصلاً نمیپسندد؛ زیرا به نظر جانوف چاپ رنگی لوگو، هزینه زیادی به اپل تحمیل میکرد و همین دلیل میتوانست طراحی او را به دست فراموشی بسپارد؛ اما برخلاف تصور او، جابز بلافاصله پس از دیدن لوگوی رنگی، آن را پسندید. جالب است بدانید جانوف برای طراحی لوگوی اپل از کامپیوتر استفاده نکرده و آن را با دست خالی طراحی کرده است.
در سال ۱۹۹۹، طرح رنگینکمان از لوگوی اپل حذف شد و جای خود را به یک طرح تکرنگ با تم آبی داد. این طرح تا سال ۲۰۰۳ در لوگوی اپل استفاده شد. این لوگو از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۳ با تم شیشهای استفاده میشد.
طراحیهای مختلف لوگوی اپل از ابتدا تاکنون
در جدیدترین طرح لوگوی اپل که اکنون استفاده میشود، از رنگ مشکی ساده بهره گرفته شده است که یک طراحی مینیمالیستی محسوب میشود.