کیاپرس : تاکنون بیش از ۱۵ میلیون مورد ابتلا به کووید ۱۹ و تقریباً ۶۲۰ هزار کشته به سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است. اگرچه همه کشورها تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند، اما همچنان شاهد شدت گرفتن انتقال ویروس در برخی کشورها هستیم. تقریباً ۱۰ میلیون مورد یا دو سوم موارد در سطح جهان از ۱۰ کشور و تقریبا نیمی از تمام مواردی که تاکنون گزارش شده اند، فقط از سه کشور بوده اند. آمارهای فوق را” تدروس ادهانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت” در آخرین سخنرانی خود ( ۲۳ جولای ۲۰۲۰) اعلام کرد.
سازمان بهداشت جهانی، سه روز قبل با همکاری دانشگاه جورج تاون بانک اطلاعاتی حقوقی کووید ۱۹ را که در واقع یک پایگاه اطلاعاتی از قوانین کشورها در پاسخ به همه گیری ویروس است را راه اندازی کرد که شامل اعلامیه های اضطراری، اقدامات قرنطینه، نظارت بر بیماری، اقدامات قانونی مربوط به پوشیدن ماسک، فاصله فیزیکی، دسترسی به داروها و واکسن ها است.
در این بانک اطلاعاتی، قوانینی طراحی شده است که می توانند به ساختن سیستم های سلامت قدرتمند، ارزیابی و تصویب داروها و واکسن های بی خطر و مؤثر و همچنین، ایجاد مکان های عمومی سالم تر و ایمن تر، کمک کنند. در عین حال، قوانینی که ضعیف طراحی یا اجرا شوند، می توانند به جمعیت های حاشیه نشین آسیب رسانده و بی عدالتی و تبعیض را بیشتر کرده و مانع از تلاش برای پایان دادن به این همه گیری، شوند.
در همین راستا، این پایگاه با افزودن تعداد کشورها و مضامین بیشتر، فعالیت می کند، اما مهم تر از آن ، اطلاع رسانی به مردم است تا بتوانند از خود و دیگران محافظت کنند. بهترین راه برای مهار انتقال و نجات جان انسان ها، مشارکت مردم و جوامع برای مدیریت ریسک ها و تصمیمات مبتنی بر شواهد برای محافظت از سلامت خود و اطرافیانشان است.
همه گیری کووید ۱۹ زندگی میلیاردها انسان را مختل کرده است و بسیاری ازافراد ماه ها در منزل مانده اند و کاملاً قابل درک است که مردم می خواهند زندگی خود را ادامه دهند، اما باید گفت که ما به حالت “عادی قدیمی” برنخواهیم گشت. این همه گیری نحوه زندگی ما را تغییر داده و بخشی از تنظیم “عادی جدید”، یافتن راه هایی برای زندگی ایمن ماست. این کار انجام شدنی است، اما نحوه انجام آن بستگی به شرایط و مکان زندگی مردم دارد.
از سوی دیگر، مردم باید سعی کنند که بهترین انتخاب ها را داشته باشند. ما از همه می خواهیم که در مورد مکان هایی که می روند یا ملاقات هایی که با سایر افراد دارند، تصمیم گیری کرده و با دقت رفتار کنند، چراکه این موضوع، تصمیم مرگ و زندگی است. انتخاب شما می تواند بین مرگ و زندگی کسی که دوستش دارید و یا یک فرد غریبه، تقاوت ایجاد کند.
در هفته های اخیر، ما شیوع بیماری را در برخی تجمعات اجتماعی، حتی در مکان هایی که انتقال، مهار شده بود، مشاهده کردیم.
اکثر مردم مستعد ابتلا به ویروس هستند
باید متذکر شویم که هنوز هم اکثر مردم مستعد ابتلا به این ویروس هستند و تا زمانی که ویروس در حال گردش باشد، همه انسان ها در معرض خطر قرار دارند و فقط به دلیل پایین بودن سطح شیوع در منطقه محل زندگیتان، نمی توانید امنیت و سلامت خودتان را رها کنید. انتظار نداشته باشید که شخص دیگری شما را در امنیت نگه دارد، همه ما نقش و وظیفه ای برای محافظت از خود و دیگران داریم.
ابتدا وضعیت خود را بدانید! آیا می دانید چند مورد درباره ابتلا به این ویروس گزارش شده است؟
دوم، آیا می دانید چگونه در معرض قرار گرفتنتان را به حداقل برسانید؟
آیا مراقب هستید و حداقل ۱ متر از دیگران فاصله دارید؟
آیا مرتبا دستانتان را میشویید؟
آیا توصیه های مسئولین خود را دنبال می کنید؟
مهم نیست که کجا زندگی می کنید یا چند سال دارید، می توانید در جامعه خود رهبر و هدایتگر دیگران باشید.
در سالهای اخیر، شاهد جنبش هایی بودیم که توسط جوانان برای تغییرات اقلیمی و تبعیض های نژادی رهبری می شد. اکنون به جوانانی نیاز داریم تا یک جنبش جهانی را برای سلامتی آغاز کنند، جهانی که در آن سلامتی یک حق انسانی است نه یک مزیت.
*منبع: WHO ترجمه: مریم غفاری

اشتراک این خبر در :