پایگاه خبری تحلیلی کیاپرس(Kiapress.ir):

کیاپرس : هوا بهاری شده و دیگر خبری از سوز سرما و بهانه‌ای برای کم تحرکی و تنبلی نیست. با توجه به این‌که با هله هوله خوری در تعطیلات نوروز فربه شدیم و باید مدتی را با فعالیت بدنی مضاعف برای حفظ سلامتی و کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام بگذرانیم .

به گزارش کیاپرس به نقل از جام جم، این بار با دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش متخصص طب ایرانی در مورد حد و میزان ورزش از دیدگاه طب سنتی گفت‌وگویی انجام دادیم و به نکات جالب توجهی دست یافتیم.

افراد همانند یکدیگر قادر به انجام طولانی‌مدت فعالیت‌های ورزشی نیستند و میزان توان هر کس جهت ادامه ورزش را می‌توان بر اساس عواملی همچون نحوه تنفس، رنگ چهره، میزان تعریق و… مورد سنجش قرار داد.

تا زمانی که تنفس عادی وفرد قادر باشد نفس عمیق بکشد می‌تواند به ورزش ادامه دهد اما به محض این‌که تنفس فرد سخت شود و به شماره افتد، رنگ پریده شود و خون کافی به مغز نرسد، تعریق شدید و سبب خستگی و ماندگی فرد شود و قادر به ادامه فعالیت نباشد باید ورزش را رها کند. البته در افراد چاق با ذخایر چربی بالا ممکن است بیش ازبقیه تعریق صورت گیرد که اگر فرد خسته نشود، می‌تواند به ورزش ادامه دهد.
کسی که با چند دقیقه ورزش، یک یا بیشتر این علایم را پیدا کند باید ورزش را قطع و به مرور زمان بر طول مدت و شدت ورزش بیفزاید.

چه ورزشی برای من مناسب است؟
از دیدگاه طب سنتی انجام یک نوع ورزش به همه افراد توصیه نمی‌شود به‌دلیل این‌که عوامل گوناگونی همچون میزان توان بدنی، سن، جنس، وزن، سطح سلامتی، بیماری‌های موجود، نوع مزاج، عادات تغذیه‌ای، شغل و عادات خواب و بیداری در انتخاب ورزش مناسب برای هر فرد باید مورد سنجش قرار گیرد.
ورزش باید به آرامی شروع شده و به‌تدریج بر شدت آن افزوده شود. در حرکات و فعالیت‌های ورزشی باید تنوع داده شود زیرا هر ورزش بر بخشی از بدن اثر می‌گذارد. تا حد امکان به خصوص در کودکان از انجام ورزش حرفه‌ای خودداری شود.

شرایط مناسب برای ورزش
مکان ورزش باید تهویه مناسب داشته باشد. روده‌ها باید از مدفوع و مثانه از ادرار خالی شده باشد. چنانچه بیماری خاصی وجود دارد به عضو بیمار فشار وارد نشود. خانم‌ها در دوران قاعدگی از انجام ورزش‌های سنگین و شدید اجتناب کنند. پیش از ورزش باید خواب کافی داشت و نباید با خستگی آغاز شود. با گرسنگی یا شکم پر، ورزش ممنوع است.

خطر ورزش سنگین برای چاق‌ها
از آنجا که بیشتر افراد چاق سبک زندگی نامناسبی دارند بدنشان مملو از مواد زاید و فضولاتی است که در طب سنتی به آن «امتلا» می‌گویند. پاکسازی در افراد چاق برای رفع امتلا باید بااحتیاط صورت گیرد زیرا این افراد عروق و قوای بدنی و روحی‌شان تحت فشار است و پاکسازی شدید و ناگهانی می‌تواندمنجر به ضعف شدید و غش شود.
ورزش سنگین و طولانی مدت و محدودیت شدید غذایی را نمی‌توان از ابتدا به افراد با اضافه وزن توصیه کرد، زیرا بدن مدت‌ها تحت تأثیر رطوبت ناشی از چاقی، تنبل و سست شده است. این افراد اگر فعالیت‌های شدید بدنی انجام دهند به زانوها و مفاصل‌شان آسیب می‌زنند. افراد چاق برای رسیدن به وزن ایده آل باید رژیم غذایی و ورزش را به مرور شروع کرده و طولانی مدت ادامه دهند.

چرا لاغر نمی‌شوم؟
شایع‌ترین پرسش افراد این است که چرا پس از مدتی ورزش و رژیم، وزن ثابت می‌ماند و کم نمی‌شود. به گفته دکتر سیاهپوش پس از شروع ورزش که معمولا ملایم است، چربی‌های سطحی تحت‌تأثیر حرارت ذوب‌ می‌شوند و تا حدودی سایز و وزن کاهش می‌یابد. از آن پس ورزش و رژیم واقعی و مناسب فرد دشوارتر می‌شود چون باید چربی‌های عمیق‌تر و البته مزمن‌تر ذوب شود و درست زمانی که باید شدت و مدت ورزش افزایش اساسی پیدا کند همان زمان فرد ناامید و خسته شده و همه چیز را رها می‌کند.
میزان لاغر شدن به میزان چاقی اولیه، نوع چاقی و میزان و نوع ورزشی که از ابتدا شروع شده بستگی دارد و به یاد داشته باشید همه چاق‌ها با یک زمان و میزان ورزش به یک‌اندازه لاغر نمی‌شوند. چاق‌های عضلانی با افزایش شدت ورزش چاق‌تر می‌شوند و حتما باید تحت نظر متخصص درمان شوند.

واقعیت گیاهان لاغرکننده
زیره، لیموترش، چای سبز، کرفس، کتان، سداب و زنیان از جمله گیاهانی هستند که می‌توانند کاهنده چربی خون باشند، اما این‌باور که بتوانند باعث کاهش توده چربی‌های زیرجلدی بدن شوند صحیح نیست. همچنین مصرف سرکه سیب و لیموترش جهت لاغری به‌صورت ناشتا برای معده بسیار زیان‌آور است و امکان ندارد که بیماران با شاخص توده بدنی بالا با این نوع رژیم‌های خوراکی لاغر شوند.
داروهایی مانند قرص زیره حاوی مقدار زیادی از ماده مؤثره زیره است که این مقدار هرگز از پاشیدن زیره روی غذا یا دمنوش آن حاصل نمی‌شود. از طرفی مصرف طولانی‌مدت این داروها با این دوز از ماده مؤثره می‌تواند تهدیدکننده سلامت باشد و خاطرنشان می‌کنیم چاقی، درمانی طولانی‌مدت دارد.

درج مطلب فقط با ذکر پایگاه خبری کیا مجاز است.

ایمیل مستقیم :‌ kiapresse@gmail.com
شماره پیامک : ۰۹۳۹۵۳۷۱۷۷۷
tabligh-site1 #

اشتراک این خبر در :