ساری-کیا پرس -اعظم کردان

فرج الله ملکی مدیرکل ثبت احوال مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز استان، از اتمام آرشیو الکترونیکی اسناد در استان خبر داد و افزود: 97 هزار سند راکد در استان وجود داشت که بخش اعظم آنها تعیین و تکلیف شدند و تنها 237 سند راکد در استان داریم.

وی، با بیان اینکه صدور کارت هوشمند ملی به عنوان یکی از زیرساختهای اصلی دولت الکترونیک مورد توجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، گفت: بر اساس برنامه 5ساله توسعه تمامی ایرانیان باید دارای کارت هوشمند ملی باشند.

ملکی، با تاکید بر اینکه کارتهای شناسایی ملی که در حال حاضر در اختیار مردم است تا سال 94 اعتبار دارد، افزود: شناسایی ایرانیان، تصدیق هویت، امضای دیجیتال، انتخابات الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، کاربرد بانکی و شهروند الکترونیکی 7خدمت پیش بینی شده برای کارت هوشمند ملی است.

مدیرکل ثبت احوال مازندران، مهندسی فرهنگ نامگذاری را یکی از دغدغه های این سازمان دانست و اظهار داشت: این امر نیازمند تلاش فرابخشی است.

ملکی، در ادامه سخنانش، جمعیت مازندران را 3میلیون و 131هزار و 332 نفر دانست و گفت: از این تعداد جمعیت استان، 1میلیون و 571هزار و 113نفر مرد و 1میلیون و 560هزار و 219 نفر زن هستند.

وی ادامه داد: 1میلیون و 777هزار و 940نفر معادل 56.8درصد در شهر و یک میلیون و 353هزار و 392 نفر معادل 43.2درصد در روستاههای استان سکونت دارند.

مدیرکل ثبت احوال مازندران، رشد جمعیتی استان را  1.02 درصد دانست و تصریح کرد: از این نظر مازندران رتبه 30 کشوری را داراست.

*33هزار و 750 ولادت در مازندران به ثبت رسید

ملکی، ولادت ثبت شده در 9ماهه امسال را 33هزار و 750مورد عنوان کرد و گفت: از مجموع ولادتهای به ثبت رسیده در سالجاری، 17هزار و 364 مورد پسر و 16هزار و 386مورد دختر گزارش شد.

مدیرکل ثبت احوال مازندران، ادامه داد: از ابتدای سالجاری تا کنون 541 مورد تولد دوقلو،30 واقعه سه قلو و یک واقعه 4قلو در استان به ثبت رسید.

وی، خاطرنشان کرد: همچنین در طول این مدت 11هزار و 701مورد وفات گزارش شد که 6هزار و 622 نفر از فوت شوندگان را مرد و 5هزار و 79 نفر را زن تشکیل داند.

مدیرکل ثبت احوال مازندران، اظهار داشت: بیشترین موارد فوتی مربوط به بیماران قلبی عروقی بوده است.

ملکی، به بیان آمار ازدواج و طلاق در استان مازندران پرداخت و افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون 23هزار و 859مورد ازدواج و 5هزار و 388مورد طلاق در استان به ثبت رسید.

وی، بیشترین ازدواجهای ثبت شده را مربوط به گروه سنی 24-20 و بیشترین موارد طلاق را مربوط به گرو سنی 29-25 سال عنوان کرد.

مدیرکل ثبت احوال مازندران، ادامه داد: میانگین سن ازدواج آقایان و خانهما را به ترتیب 28.1 سال و 23.8 سال دانست و اظهار داشت: میانگین سن  طلاق آقایان و خانمها نیز به ترتیب 34.7 و 29.1 سال بوده است.

ملکی، بیشترین نرخ ازدواج را مربوط به استانها زنجان، اردبیل و کردستان عنوان و تصریح کرد: کمترین نرخ ازدواج نیز مربوط به استاهای تهران، البرز و کرمان است.

وی، اذعان داشت: بیشترین نرخ طلاق در استانهای تهران، خراسان رضوی وقم و کمترین نرخ طلاق در استانهای  سیستان و بلوچستان، یزد و ایلام به ثبت رسیده است.

*مازندران در ازدواج مقام 24 و در طلاق رتبه 10 کشوری را داراست

ملکی، با بیان اینکه مازندران در ازدواج رتبه 24 و طلاق رتبه 10 کشوری را داراست، افزود: بیشترین طلاقهای مربوط به زوجهای هم سن و زندگی مشترک با کمتر از  3سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال مازندران، عدم آگاهی کافی جوانان از انتخاب همسر، تعیین معیارهای سطحی در انتخاب همسر، نداشتن تفاهم اخلاقی، دخالت بی مورد خانواده ها، از بین رفتن قبح طلاق و افزایش آمار طلاقهای توافقی را مهمترین عوامل طلاق در کشور برشمرد.

وی، به فراوانی نامهای دختر و پسر در استان اشاره و تصریح کرد: فاطمه، فاطمه الزهرا، یسنا، نازنین زهرا، زهرا، ثنا، رها، فاطیما، ستایش و معصومه بیشترین نامهای دختران و امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، امیررضا، امیرطاها، امیرمحمد، علی، محمدمهدی و حسین و محمد بیشترین نامهای پسر بوده است.

ملکی، با بیان اینکه طی سالجاری در تمامی ادارات استان ایستگاه اخذ درخواست صدور کارت هوشمند ملی راه اندازی می شود، گفت: در حال حاضر 9ایستگاه در استان فعال است و در هفته آینده 7 ایستگاه دیگر نیز در سطح مازندران  استقرار می یابد.

* سند هویتی مرحوم جابر معافی رونمایی می شود

وی، از آمادگی این اداره کل برای رونمایی از سند هویتی مرحوم جابر معافی سرپرست خبرگزاری فارس در مازندران خبر داد و اظهارد اشت: در حال حاضر 296فقره از اسناد هویتی مشاهیر شناسایی و در گنجینه اسناد به نمایش گذاشته شد.

وی، اتقان اسناد هویتی، راه اندازی ایستگاه اخذ درخواست صدور کارت هوشمند ملی در تمامی ادارات استان، تکمیل آرشیو الکترونیکی اسناد، صدور ثبت شناسنامه مکانیزه تحت وب، ایجاد گنجینه مشاهیر و سرداران شهید، ثبت وقایع حیاتی، برگزاری مهندسی نام و نام گزینی، راه اندازی دفاتر ICT در روستاها و… را از جمله پروژه های این اداره کل عنوان کرد.

گفتنی است سوم دی ماه روز ثبت احوال نامگذاری شده است.

اشتراک این خبر در :