پروژه‌های عمرانی متعددی در مازندران که یکی از استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود در حال اجراست که می‌تواند در رشد و توسعه استان نقش اساسی داشته باشد.

پروژه‌های زیادی هم در بخش راه و جاده مطرح بوده و با توجه به اینکه معتقدیم ایجاد راه مطمئن و ایمن در توسعه هر کشوری نقش به‌سزایی ایفا می‌کند این طرح‌های بزرگ می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن و امیدوارکننده برای مازندران تلقی شود.

خبرگزاری فارس: آمل دروازه 3 استان شمالی کشور می‌شود

در مورد پروژه‌های مختلف عمرانی مازندران و آخرین وضعیت پیشرفت آنها نظیر آزادراه تهران شمال، محور مواصلاتی آمل به چمستان، کمربندی بزرگ امامزاده عبدالله (ع)، احداث مترو تهران ـ آمل و تصمیم‌گیری لازم در خصوص احداث فرودگاه در آمل با عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگوی تفصیلی هم‌کلام شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم:

* فارس: آخرین وضعیت احداث آزادراه تهران ـ شمال چگونه ارزیابی می‌کنید و میزان بودجه برای تکمیل آن چگونه است؟

یوسفیان‌ملا: آزادراه تهران – شمال یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی استان مازندران محسوب می‌شود که می‌توان با احداث آن بار ترافیکی دیگر محورهای مواصلاتی و جاده‌های شریانی شمال کشور را کم کرد.

این آزادراه با توجه به گستردگی‌اش به عدد بودجه‌ای بسیار بالایی نیاز دارد البته با این اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود نمی‌توان آن را به نتیجه مطلوب رساند.

آزادراه تهران – شمال هم‌اکنون بیش از 20 سال است که مطرح بوده ولی اگر یک متولی همانند وزارت راه و شهرسازی داشته باشد تکلیف آن مشخص است ولی این پروژه یک متولی نداشته و دستگاه‌های دیگر نیز متولی آن هستند، با این وجود تصمیم‌گیری لازم در آن سخت است.

با بهره‌برداری و افتتاح این پروژه بزرگ خوشحالی مسئولان و مردم ایجاد شده، یک جاده ارتباطی مطمئن و مطلوب به شمال کشور اضافه می‌شود با توجه به اینکه می‌تواند بار ترافیکی دیگر محورها را کاهش دهد.

با توجه به پیشرفت‌های فیزیکی و حرکتی که تاکنون انجام شد به نتیجه دادن آزادراه تهران ـ شمال در آینده‌ خیلی خوش‌بین نیستم و کار در آن خیلی سخت است زیرا این پروژه با پیشرفت پایینی در حال انجام است هرچند از سوی شهرستان چالوس به تهران طی فاصله کم، مسیر در زمین معمولی پیشرفت خوبی داشته ولی با رسیدن به کوهستان پروژه متوقف شده است زیرا مشکل عمده فعالیت در جنگل‌های انبوه، کوه‌های سر به فلک کشیده و محیط صعب‌العبور است، با این وجود خیلی به نتیجه زودهنگام این پروژه خوش‌بین نبوده ولی امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

* فارس: پروژه احداث مترو تهران ـ آمل در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

یوسفیان‌ملا: مترو تهران ـ آمل از دیگر پروژه‌های بزرگ شمال کشور محسوب می‌شود که می‌تواند مسیر مردم استان‌های شمالی کشور به پایتخت را کوتاه کند و در وقت، زمان و هزینه مردم صرفه‌جویی مطلوبی صورت گیرد.

در گام‌های نخست احداث پروژه با بودجه 77 میلیارد تومانی در روبروی منطقه نارنجستان در کنار محور مواصلاتی هراز تجهیز کارگاه انجام شده و قرارداد همکاری با یک شرکت خصوصی معتبر منعقد شد.

امیدواریم هرچه زودتر مسیر حدود 24 کیلومتری فاز نخست به پایان برسد تا در گام دوم قطعه دیگر این پروژه که بیش از 50 کیلومتر طول دارد را کلنگ‌زنی کنیم البته تمام مسیر آمل به تهران 90 کیلومتر بوده که این مهم با متصل شدن مترو تهران به ریل آمل براورد شده است.

برای ایجاد پایانه مترو در تهران نیز وزیر راه و شهرسازی دستور داده تا ایستگاه شرق مترو تهران تجهیز شود.

با توجه به اینکه در متروی تهران افراد از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر برای انجام امورات شخصی و مشغله‌های کاری تردد دارند ولی با توجه به نظر وزیر راه و شهرسازی تردد مسافران در مترو تهران ـ آمل متفاوت است چنانچه افراد مترو از آمل به تهران با مترویی که از میدان شوش به میدان انقلاب می‌رود فرق می‌کند زیرا مترو آمل به تهران مسافران بین استانی را حمل می‌کند که همراه خود چمدان و وسایل لازم برای سفر دارد و باید فضای لازم برای آنها در نظر گرفته شده تا افراد منتظر ورود متروی داخلی تهران و سوار شدن آن بمانند به همین منظور میزان 500 میلیون تومان اعتبار تعیین شده تا مطالعات ایستگاه شرق پایتخت برای انتهای مترو آمل به تهران شکل گیرد که این مهم هم‌اکنون در حال انجام است.

* فارس: داستان احداث فرودگاه بین‌المللی در آمل چیست؟

یوسفیان‌ملا: هم‌اکنون شاهد هستیم که از پایتخت کشور به صورت آزادراه چند مسیر به استان‌هایی همانند کرمان و خوزستان منتهی شده و حتی این آزادراه‌ها تا مرز بازرگان به صورت چهارخطه وجود دارد ولی در استان‌های شمالی کشور همانند مازندران، گلستان و گیلان چنین اقداماتی را مشاهد نمی‌کنیم زیرا ساخت راه و جاده در مناطق کویری راحت است ولی ارزش زمین در شمال کشور بالا بوده چنانچه در مناطق کویری طی یک روز می‌توان پیشرفت چشمگیری در راه‌سازی شاهد بود اما در شمال کشور علاوه بر ارزش زمین، در پایین‌دست سلسله جبال البرز، مناطق صعب‌العبور و کوهستانی کار بسیار طاقت‌فرسا است.

در استان مازندران نه جاده ارتباطی مطلوبی داریم و نه خطوط هوایی، ریلی و دریایی مناسب مشاهده می‌شود البته در ساری که مرکز مازندران است هم فرودگاه مناسبی مشاهده نمی‌شود و فرودگاه این مرکز استان با دیگر مراکز استان‌هایی همانند اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

در فرودگاه دشت‌ناز مازندران هواپیماهای غول‌پیکر نمی‌تواند بنشیند با این وجود در این استان احتیاج داریم تا هواپیماهای خارجی از امارات و دیگر کشورها نشسته و خطوط هوایی بین‌المللی و اروپایی‌مان تقویت شود.

مازندران فاقد راه‌های ارتباطی دریایی، هوایی، ریلی و زمینی است و در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولات زیادی خواهیم بود چون هم‌اکنون در حال چهارخطه شدن محور هراز هستیم و مسیر ریلی و مترو هم در کنار محور مواصلاتی هراز در حال ایجاد هستند، در زمینه هوایی هم باید فرودگاهی داشته باشیم تا دیگر نیاز مسافرت‌های هوایی مردم این منطقه پس از انجام مسافرت چهار ساعته به تهران ایجاد نشود.

باید فضا برای مسافرت‌های مردم از این استان به وسیله پروازهای داخلی، خارجی و شرایط مسافرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شود تا در وقت و زمان ارزشمند مردم صرفه‌جویی داشته باشیم و در مقابل افراد با فراغت بهتری به انجام امورات خود بپردازند.

برای این مهم زمین 400 هکتاری منطقه گاودشت بخش دشت‌سر آمل در نظر گرفته شده است و با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی نشست‌های متعددی را پشت‌سر گذاشتیم هرچند با ایجاد فرودگاه بین‌المللی می‌توان با ایجاد پروازهای اروپایی، مسافران ده‌ها شهر دیگر کشور برای پرواز به فرودگاه این شهرستان عزیمت کرده و در مقابل باعث رونق اشتغال بسیار زیادی شوند.

امیدواریم با این حرکت مهم آمل تبدیل به دروازه سه استان شمالی کشور به آسمان داخلی و خارجی شود زیرا آمل با یک فاصله تقریبا مساوی در مرکز مازندران جای داشته، تاحدودی وسط سه استان مازندران، گیلان و گلستان تلقی می‌شود و این قابلیت را دارد تا به همه مردم شمال کشور خدمات دهد و امیدواریم هرچه زودتر با راه‌اندازی این خط هوایی شاهد نشستن و فرود آمدن هواپیماهای پهن پیکر در این شهرستان باشیم.

* فارس: آیا فکر نمی‌کنید با زمزمه‌های ایجاد فرودگاه در آمل زمین‌خواران در اندیشه زمین‌خواری در این شهرستان باشند؟

یوسفیان‌ملا: اگر بخواهیم دست به ایجاد هر پروژه‌ای بزنیم به هر حال ترقی و پیشرفت را در آن منطقه شاهد خواهیم بود و این امر به هیچ وجه قابل اجتناب نیست برای مثال ایجاد سد مخزنی هراز نه تنها ارزش زمین‌های اطراف آن را چندین برابر می‌کند بلکه در قیمت زمین‌های شهر آمل نیز تاثیر مثبت دارد و باعث ترقی می‌شود.

اگر جرایمی در این بین اتفاق بیافتد باید مقابل آن بایستیم و جلوی جرایم را بگیریم ولی نمی‌توانیم بگوییم نباید دست به احداث پروژه‌ای نزنیم چون ممکن است زمین‌خواری در آن منطقه رواج یابد، این مسئله قابل قبول نیست زیرا دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید با بررسی‌های لازم از ایجاد تخلف جلوگیری کنند، نگذارند گران‌فروشی صورت گرفته شده و افراد سودجو دست به سوءاستفاده بزنند.

* فارس: پیشرفت اجرایی پروژه‌های تعریض جاده آمل- چمستان و ایجاد کمربندی امامزاده عبدالله(ع) به چه صورتی است؟

یوسفیان‌ملا: در مورد پروژه تعرض جاده آمل – چمستان که از مسیرهای پرتردد و خطرآفرین محسوب می‌شود در حوزه استحفاظی آمل اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

عملیات اجرایی مسیر با سرعت در حال پیگیری بوده و تقریبا تعریض محور در حال اتمام است البته در خصوص کمربندی امامزاده عبدالله (ع) هم می‌توان گفت که اطلاعات لازم برای این پروژه در پایگاه اینترنتی وزارت راه و شهرسازی موجود است و با اختصاص پیمانکار در حال طی کردن مراحل پایانی آن هستیم.

برای این محور از سوی مسئولان ارشد کشوری مبلغ 4 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد تا با آغاز فعالیت پیمانکار شاهد ترقی آن باشیم هرچند فعلا حدود یک میلیارد تومان به پیمانکار مورد نظر اختصاص یافت تا مرحله به مرحله پروژه به کار خود ادامه دهد.

با توجه به پیشرفت‌های فیزیکی تعریض محور مواصلاتی آمل – چمستان و کمربندی امامزاده عبدالله (ع) امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد بهره‌برداری از این دو پروژه راه باشیم.

=================

گفت‌وگو از قربانعلی مسافر

اشتراک این خبر در :