۱۸۰ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد جمعه به قطعنامه «حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت» رأی دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری سمای فلسطین، ریاض منصور ناظر دائم فلسطین در سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «این رأی در ادامه حمایت تقریبا جمعی بین المللی از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت است.»

این قطعنامه بار دیگر تأکید کننده حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت است از جمله آنکه کشور مستقل داشته باشد.

این قطعنامه همچنین از همه کشورها و نهادهای متخصص و مؤسسات سازمان ملل خواسته است به حمایت از ملت فلسطین و کمک به آن برای به دست آوردن حق تعیین سرنوشت در نزدیک ترین زمان ممکن ادامه دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل به موجب این قطعنامه معتقد است نیاز به مذاکرات و شتاب در آن در چارچوب فرآیند صلح در خاورمیانه و مبتنی بر قطعنامه سازمان ملل و توافق مادرید از جمله اصل زمین در برابر صلح ، ابتکار صلح عربی و نقشه راه برای یافتن راهکاری دائم برای منازعه اسرائیلی- فلسطینی براساس تشکیل دو کشور و شتاب درحل و فصل مسالمت آمیزعادلانه، دائم و فراگیر بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ، یک ضرورت است.

قطعنامه جدید مجمع عمومی به حکمی که دیوان عدالت بین المللی نهم ژوئیه سال 2004 میلادی درباره آثار حقوقی ناشی از احداث دیوار حائل در سرزمین اشغالی فلسطین و به نتیجه گیری آن اشاره کرده است.

در حکم دیوان عدالت بین المللی آمده بود اقدام اسرائیل به ساخت دیوار حائل در سرزمین اشغالی فلسطین از جمله در شرق قدس و تدابیر دیگر اسرائیل به شدت مانع حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت است.

رژیم صهیونیستی و همچنین شش کشور آمریکا ، کانادا ،‌ پالائو ، میکرونزی ، جزایر مارشال و نائورو با این قطعنامه مخالفت و چهار کشور دیگر یعنی کامرون ، تونگا ، ‌سودان جنوبی و پاراگوئه به آن رأی ممتنع دادند.

اشتراک این خبر در :