عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیشترین علت شیوع سرطان متاثر از عوامل اجتماعی مانند اضطراب و سبک زندگی غلط است.

به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه یاری با بیان اینکه سرطان سینه پس از ریه شایع‌ترین نوع سرطان در جهان است، افزود: متاسفانه از هر ۸ نفر یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود و در ایران نیز آمار این بیماری بالاست. این متخصص زنان عوامل اصلی بروز سرطان سینه را عوامل ژنتیکی، تغییرات سبک زندگی و آلودگی‌ها عنوان کرد و گفت: امروزه بیشترین علت شیوع سرطان عوامل اجتماعی مانند اضطراب، نگرانی و سبک زندگی غلط است.

یاری با بیان اینکه متاسفانه سن سرطان در ایران پایین آمده است، تاکید کرد: عدم استفاده کافی از سبزیجات در برنامه غذایی روزانه و استفاده از روغن‌های سرخ کردنی بیشترین عادات اشتباه سبک زندگی‌های امروز است که باعث شیوع سرطان‌ها شده است.

وی بروز هرگونه ناهنجاری در سینه را علائمی برای سرطان سینه برشمرد و تصریح کرد: انجام آزمایش‌های غربالگری ماموگرافی در سن ۴۰ سالگی بخصوص در خانم‌هایی که سابقه سرطان سینه در خانواده آن‌ها وجود دارد، ضروری است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه سرطان سینه درمان قطعی ندارد، گفت: اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، میزان بقای عمر بالا می‌رود.

این متخصص زنان همچنین به مراقبت‌های دوران بارداری اشاره کرد و گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در دوران بارداری برای مادران باردار بوجود می‌آید، فشار خون دوران بارداری است که ممکن است جان مادر و نوزاد را به خطر بیندازد، بنابراین باید به طور جدی به آن توجه شود و آن را کنترل کرد.

یاری تاکید کرد: مصرف مکمل‌هایی مانند کلسیم، ویتامین E، امگا آهن و اسید فولیک طبق دستور متخصص برای مادران باردار ضروری است. وی با بیان اینکه خطرات بیشتری در اواخر دوران بارداری مادران باردار را تهدید می‌کند، اظهار کرد: انجام هشت دوره مراقبت بارداری برای مادران باردار ضروری است و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری می‌کند.

این متخصص زنان با اشاره به اینکه زایمان طبیعی عوارض بسیار کمتری نسبت به سزارین دارد، گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای زایمان طبیعی انجام شده است، از این رو مادران باردار تنها در صورت مشکلات و با تشخیص پزشک باید اقدام به سزارین کنند.

 

اشتراک این خبر در :