سید ناصر عمادی که یک پزشک بدون مرز مازندرانی به شمار می رود، در در جدیدترین پست وبلاگش نوشته است :

از سال 1390 تاکنون شش بار با هزینه خود و به عنوان داوطلب جمعیت هلال احمر برای درمان بیماران آفریقایی در دوره های دو ماهه به کشورهای کنیا، غنا و تانزانیا سفر کرده و اکنون برای هفتمین بار، با دعوت رئیس جمهوری بروندی و به دلیل سالها فعالیت بشردوستانه در کشورهای آفریقایی، برای درمان بیماران و آموزش پزشکان در آن کشور بسر می برد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد پرداخت 30 هزار دلار حقوق برای مدت یک ماه حضور در بروندی را به دلیل موافقت مقامهای بروندی با نامگذاری درمانگاه بیماریهای پوست بیمارستان بزرگ این کشور به نام مقدس امام رضا(ع) رد کرده است، می افزاید: اکنون به این کشور آفریقایی آمده ام تا اگرچه سفارت یا رایزنی فرهنگی در این کشور نداریم اما میخواهم بگویم یک پزشک به موازات طبابت می تواند سفیر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، اعتقادی و ملی از سوی مردم و کشورش حتی به تنهایی در کشور و قاره ای دیگر باشد.

علت دعوت رسمی کشور آفریقایی از پزشک ایرانی

بزرگترین بیمارستان آموزشی خالد به اتفاق رئیس بیمارستان- بروندی آذر – 93

عمادی با بیان اینکه روز ششم آذر با بدرقه سفیر بروندی و مسئولان محلی در زادگاهش، شهر قائمشهر در استان مازندران، راهی این کشور آفریقایی شد، به شرح جزییات مراسم بدرقه پرداخته و در ادامه نوشته است:«… بهرحال در تاریخ 93/9/7 جمعه ساعت 8 شب با دارو و تجهیزات بعنوان نماینده و سفیر سلامت از کشور بزرگ ایران با استقبال نمایندگان وزارت خارجه، بهداشت و آموزش عالی وارد بجومبورا پایتخت کشور بروندی شدم.

همان شب در محل هتل با نمایندگان فوق و دکتر زبیر پزشک مسلمان اهل بروندی برنامه یک ماهه را بررسی و نهایی نمودیم.

اهم برنامه به شرح ذیل نهایی گردید.
1- آموزش پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی در 18 کلاس فشرده در دو بخش تئوری و عملی در مدت سه هفته از بیماریهای پوست
2- تشخیص و درمان بیماران مراجعه کننده در دو نوبت صبح و عصر
3- مصاحبه با خبرنگاران از روزنامه، رادیو و تلویزیون برای آموزش عمومی از بیماریهای شایع پوستی کشور
4- حضور در مناطق محروم به منظور برگزاری کمپ رایگان پزشکی
5- بررسی امکان گسترش روابط آموزشی، تحقیقاتی، درمانی و ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی با کشور ایران

علت دعوت رسمی کشور آفریقایی از پزشک ایرانی

وزیر آموزش عالی در حال دریافت یکی از تجهیزات پزشکی ایران
روز یکشنبه 93/9/9 ملاقات با روسای جماعت اسلامی و مسلمانان بروندی در 2 نوبت صبح و عصر و اطلاع از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی و بهداشت و درمان آنان بود. در حال حاضر 15 درصد جمعیت کشور مسلمان هستند که 2 درصد آنان شیعه بوده و از کابینه 24 نفری دولت 2 وزیر اقتصاد و وزیر کشورهای آفریقایی مسلمان میباشند. جماعت اسلامی در کشور فقط دارای 8 پزشک عمومی است، هیچ متخصصی ندارند و به همین دلیل یکی از درخواست مهم آنان عزیمت 4 پزشک عمومی به کشور ایران برای دوره های تخصصی داخلی، اطفال، جراحی و زنان بود. در گزارشی که مطرح گردید، معلوم شد میزان شیوع بیماری ایدز در کشور1.4 اما متاسفانه میزان آن در جمعیت مسلمانان بخصوص در منطقه مسلمان نشین وینزی حدود 4.7 می باشد که علت آن به اختصار فقر، عدم تحصیل، عدم آموزش، زندگی در مناطق مهاجرنشین، چند همسری، نداشتن مرکز درمانی مخصوص مسلمانان و در نگاه دولت بعنوان چهارمین گروه جمعیتی مورد توجه در سطح کشور است.

علت دعوت رسمی کشور آفریقایی از پزشک ایرانی

بروندی در سال 1962 از کشور بلژیک به استقلال رسید و سالها بعد از استقلال بصورت پادشاهی اداره می شد تا اینکه در سال 1969 آخرین پادشاه این کشور بوسیله نظامیان به قتل رسید. تا سال 1993 نظامیان حاکم کشور بودند و در همین سال با اعتراضات مردمی در یک انتخابات سراسری قدرت به اولین رئیس جمهور منتخب مردم واگذار گردید اما بعد از 3 ماه منتخب مردم بوسیله نظامیان ترور گردید و از همان زمان جنگ داخلی در این کشور تا 2002 ادامه یافت. از سال 2002 تا 2005 گفتگوها بین نظامیان و مردم منجر به انتخاب دومین رئیس جمهور منتخب گردید که همچنان در راس قدرت قرار دارد. سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب سومین رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

علت دعوت رسمی کشور آفریقایی از پزشک ایرانی

جراحی موفق بیمار به همراه دانشجویان و پزشکان فراگیر

بروندی با ده میلیون جمعیت و وسعت 27 هزار کیلومتر مربع و داشتن دریاچه بزرگ تانکیناگا با کشورهای کنگو، اوگاندا، رواندا، تانزانیا و زامبیا همسایه است. پنج کشور بروندی، رواندا، تانزانیا، اوگاندا و کنیا تحت عنوان گروه کشورهای شرق آفریقا همکاری بسیار نزدیک و مشترکی دارند بطوریکه واحد پولی آنها برای همه کشورها فوق معتبر و مسافرت مردم بدون رویداد به هرکدام از کشورهای ذکر شده بلامانع است. بزرگترین بیمارستان آموزشی این کشور در سال 1986 با همکاری عربستان سعودی بنا نهاده شد و در حال حاضر بعنوان بزرگترین مرکز ریفرال با حدود 430 تخت و بخش های مختلف در خدمت مردم بروندی است. این در حالی است که این مرکز و دیگر مراکز درمانی در کشور فاقد دستگاه سی تی اسکن و حتی یکدستگاه دیالیز می باشد.

تعداد تخمینی متخصصان: جراح 9 نفر داخلی 8 نفر اطفال 7 نفر پوست 1 نفر متخصص گوش و حلق بینی 3 نفر در کل بروندی بوده که عموما در کشور فرانسه دوره تخصصی را طی کرده اند. وضعیت امنیتی در کشور بسیار بهتر از کشور کنیا است و مردم کشور بسیار آرام و قانع می باشند. مهمترین صنعت درآمد کشور چای و قهوه است اما اخیرا کشف و استخراج معادن طلا، روی و نیکل در بروندی آغاز شده است.

حال به عنوان یک شیعه مسلمان از مکتب مولا علی (ع) ، به عنوان یک پزشک از مکتب بوعلی سینای بزرگ، به عنوان یک ایرانی که به گفته همه دنیا از تمدن و فرهنگ چند هزار ساله بهره مند بوده و سرانجام به عنوان فرزندی از آب و خاکی که خون شهدا در هشت سال دفاع مقدس به من آموخت که زندگی برای دین، عشق، انسانیت و دفاع از حرمت و حریت دل های دردمند و نیازمند است، چگونه می توانم در عزلت زندگی پر زرق و برق دنیایی آنقدر مات و مبهوت باشم که گوش و چشم من ناشنوا و نابینا از حقایق دردهای دنیا در دل آفریقا باشد. مگر خدا من را فقط برای ایران آفرید یا برای انسانیت؟ این چه عدالت طبابت و چه ادعای بندگی خداست که بارها و بارها در سال به سراغ خانه خدا در عربستان سعودی می رویم اما غافل از اینکه کعبه دلها در وجود آن کودک آفریقایی است که زخم های تنش با تکه پارچه ای پوشیده شده است تا کسی را آزرده خاطر نکند و یا تب سوزناک مالاریا آنقدر وجودش را نحیف و رنجور نموده که دیگر قادر به ناله و کمک نیست تا گوشمان آزرده نشود.

و یا مقاله علمی را با هزار اطلاعات غلط و درست جمع آوری و آن را منتشر می کنند تا سفارت فرنگ در تهران ما را از ساعت 5 صبح در یک صف طولانی نگه دارد و درخواست دهها مدارک بی دلیل بکند تا بگوید به اکراه و تحقیر به شما ویزای اروپا و آمریکا آن هم فقط برای چند روز می دهم.

اما فراموش نکنیم آنطرف در آفریقا با یک دنیا مهر و محبت با آغوش باز منتظر ما هستند.

علت دعوت رسمی کشور آفریقایی از پزشک ایرانی
یا در رقابت برای کسب کرسی استادیار به دانشیار و سرانجام استاد از حالا می آموزیم باید مدارکی را به راست و یا دروغ جمع آوری و معاونین و مدیران مسئول ارتقا در دانشگاه را شناسایی کنیم تا در راهرو دانشگاه و بیمارستان اگر اتفاقی آنها را دیدیم در مقابلشان پیشانی ما به زانویمان برخورد کند تا خاطره خوبی از ما داشته باشند. شاید کمکمان باشند.

یاد روزی افتادم که انسان فرهیخته و بزرگوار استاد یلدا در بیمارستان امام به من می گفت زمانه خیلی سخت شده اما سعی کن فقط برای خدا خودت را حفظ کنی تا او هم حافظ تو باشد. واقعا خدا این روزها خیلی پارتی نداره.

در راه فرودگاه امام برای سفر به بروندی یکی از دوستانم تماس گرفت و از من سوالی پرسید. آقا ناصر کی میخواهی از این کارها دست برداری یکماه عازم آفریقا هستی. اول اینکه: یکماه از خانواده دور هستی دوم اینکه: یکماه درآمد طبابت تهران و ساری را نداری سوم: حالا که میروی چرا آفریقا با همه بیماریها نظیر ابولا و ایدز و مالاریا. وقتی دیدم خیلی مستدل و محکم دلایلی را برایم از اشتباه بودن سفرم بیان کرد، من هم جواب دادم تا حالا دیدی کسی عقلش پاره سنگ گرفته باشه. حالا فکر کن من چنین شده ام.

مولا علی (ع) میفرمایند تجربیات روزگار از سختی روزگار و جزر و مد آن بدست می آید نه راحت روزگار.

من زندگی را به زنده بودن ترجیح می دهم.»

علت دعوت رسمی کشور آفریقایی از پزشک ایرانی

گزارش پرتیراژترین روزنامه بروندی روز 93/9/14 از فعالیت پزشک ایرانی در آموزش پزشکان و درمان بیماران

علت دعوت رسمی کشور آفریقایی از پزشک ایرانی

توک توک وسیله نقلیه و تاکسی معروف بروندی

اشتراک این خبر در :