معاون اول رییس جمهوری از اینکه برخی اسناد طبقه بندی شده کشور به موضوع رسانه ها و مصاحبه تبدیل شده است گلایه کرد.جهانگیری

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز -سه شنبه- در نشست هم اندیشی مدیران عامل بانک ها با معاون اول که در راستای برنامه خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی در کشور در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد افزود: یک اتفاقاتی بدی که به وجود آمده این است که برخی از دوستان علاقه مند به دولت گذشته ، اصرار دارند که بگویند در این دولت هم خلاف قانون می شود و می خواهند مطالبی غیرواقعی را به عنوان مطلب واقعی جلوه دهند.

وی ادامه داد: هر چه ما سند و پرونده نشان می دهیم که حرفشان اشتباه است آنها مدام می گویند که دولت 1/4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشته است.

جهانگیری گفت: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تایید رهبر معظم انقلاب برای دوران تحریم ایجاد شده که تصمیمات ویژه بگیرد و تمام مصوبات ستاد تدابیر ویژه به کلی سری است.

جهانگیری افزود: اینکه چگونه یک مصوبه طبقه بندی شده و سری موضوع رسانه ها می شود من می دانم که اینها درمقابل تاریخ و قانون چه چیزی می خواهند جواب دهند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: چگونه اسناد طبقه بندی شده یک کشور به موضوع مصاحبه تبدیل می شود و بعد هم خلاف واقع از این سند طبقه بندی شده استفاده می کنند؛ پول نفت کشور فروخته شده و در جایی مانده است و اینها می آیند به راحتی اسم یک شرکت خارجی را می برند.

جهانگیری خطاب به این افراد گفت: آقایان رعایت مسائل کشور را بکنید والله هیچ کشوری با مسائل خودش اینجور برخورد نمی کند.

وی یکی دیگر از مشکلات همیشگی که در گذشته وجود داشته و اکنون نیز توسط تولیدکنندگان مطرح می شود را مساله تامین مالی و انتظار تامین مالی تولیدکنندگان توسط نظام بانکی عنوان کرد و گفت: برخی مشکلات ما ظاهرا تاریخی شده است که یا آن مسائل مشکل نیستند و یا راه حلی برای آن دیده نشده است.

جهانگیری با تاکید بر وظایف سنگین نظام بانکی در شرایط کنونی گفت: شبکه بانکی گاهی اوقات مظلوم واقع می شود؛ شاید برخی مشکلات وجود داشته باشد اما نباید این مشکلات به حدی بزرگ شود که زحمات مجموعه خدمتگذار شبکه بانکی نادیده گرفته شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: سیستم اقتصاد ایران، بانک محور است و 80 درصد منابع توسعه ای توسط سیستم بانکی تامین می شود که این نشان می دهد جایگاه نظام بانکی در کشور ما خیلی مهم است؛ پس به همین دلیل توقعات ما نیز از این بخش باید ابراز شود.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم با مشکلاتی مواجه است گفت: به ما می گویند مشکلات گذشته را نگویید و ما نیز مشکلات گذشته را نمی گوییم ولی آیا جایی است که ما دست بگذاریم و قابل این باشد که حرفی راجع به آن نزنیم؟ در حق کشور ظلم شده است و یک عده می گویند درباره ظلمی که در حق کشور شده چیزی نگویید.

جهانگیری تصریح کرد: ما تا الان نگفتیم و چیزهایی که گفته شده تنها پنج درصد آنچه اتفاق افتاده، نیست؛ در همه بخش ها از مصوبه عادی که در دولت تصویب شده تا اتفاق های دیگری که در جاهای دیگر افتاده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما با آن رو به رو بوده ایم بحث رکود بود؛ ما بالاخره برای خروج از رکود حتما باید راهکار پیدا می کردیم و به صورت جدی وارد عمل می شدیم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: یک بسته با 177 بند تهیه و اعلام شد که اگر این 177 بند اجرا شود می توانیم خروج غیرتورمی از رکود را داشته باشیم. بخشی از این بسته در قالب لایحه به مجلس فرستاده شده است و از مجلس انتظار داشتیم زودتر از این، نتیجه آن در اختیار ما قرار می گرفت و انتظار مهمتر این است که تمام خواسته ها تایید شود؛ به خصوص بندهایی که برای ما مهم و در سرنوشت لایحه تاثیرگذار است.

جهانگیری افزود: ممکن است از 35 بند لایحه که به مجلس فرستاده شده، پنج بند از نظر ما تعیین کننده باشد و اگر آن پنج بند، تغییرات عمده ای پیدا کند معلوم نیست که این بندها بتواند کمک کارسازی به ما بکند.

جهانگیری همچنین با تاکید بر همکاری نظام بانکی با سایر بخش ها، گفت: امیدوارم شرایط به گونه ای نباشد که وقتی از هر دستگاه می پرسیم چرا فلان کار انجام نشد بگوید نظام بانکی همراهی نکرده است.

وی افزود: برخی مسایل در وزارتخانه هایی مثل وزارت نفت را که پیگیری کرده ایم متوجه شده ایم که گیر اصلی، خروج از رکود در بخش تامین منابع مالی است.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود بر ساماندهی موسسات اعتباری بدون مجوز تاکید کرد و گفت: یکی از دغدغه های ما موسسات مالی غیرمجاز است و این مسایل حداقل دراین دولت که چکیده مدیران 30 سال کشور در آن جمع شده اند، قابل قبول نیست؛ مگر یک بقال می تواند بدون مجوز مغازه بزند؟ مگر نیروی انتظامی می گذارد فردی بدون مجوز فعالیت کند؟ من در هشت سالی که کنار بودم، یک ماهنامه داشتم که 10 بار نیروی انتظامی می آمدند سوال می کردند و گزارش می گرفتند و می بردند؛ ولی الان می گویند یک موسسه مالی ایجاد شده و در کشور شعبه دارد و پول مردم را جمع می کند و مجوز ندارد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به حساسیت این مسایل، گفت: این اصلا برای کشور قابل قبول نیست و ما حتما روی این ایستادگی می کنیم. این دولت وقتی تصمیمی می گیرد شجاعانه تصمیمات خود را اعلام کرده است.

وی در مورد مطالبات غیرجاری نیز گفت: انتظار ما از بانک ها این است که یک کمیته وصول مطالبات ایجاد کند؛ ما از دستگاه قضایی نیز خواسته ایم که در این رابطه دادگاه تخصصی ایجاد کند. البته برخی از مطالبات به دلیل گرفتارشدن بنگاه هاست اما در این بین، باید بین این افراد و کسانی که بدحساب هستند تفکیک قایل شویم.

جهانگیری تصریح کرد: برخی افراد از روزی که پول گرفته اند، تسهیلات دریافت کرده اند که بازپرداخت نکنند؛ این افراد در مقابل جمهوری اسلامی گردن کلفتی می کنند؛ باید با این عده برخورد شود.

وی ادامه داد: حرف ناحقی که به شما مدیران بانک ها نسبت می دهند این است که می گویند از روزی که با پرونده سه هزار میلیاردی برخورد شده، انگیزه در مدیران بانکی از بین رفته است؛ من خیلی صمیمانه به شما می گویم اگر کسی انگیزه ندارد استعفا بدهد و برود؛ مدیری که مسوولیت می گیرد، باید انگیزه تصمیم گیری داشته باشد و ما از مدیران تا آخر دفاع می کنیم و حتی بین تصمیم اشتباه و تخلف اداری و فساد تفاوت قائل می شویم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: این برای نظام قابل قبول نیست که در یک بانک 621 چک بین بانکی بدون پشتوانه کشیده شده باشد و رییس بانک خبر نداشته باشد و الان هم احساس کند که مقصر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این سوءتفاهم در جامعه ایجاد شده که به دلیل کاهش قیمت نفت، توان ارزی دولت در سال آینده کم خواهد شد اما این مساله واقعیت ندارد؛ ما در بودجه سال آینده میزان ارزی که فکر می کنیم در بازار از سمت دولت ورود پیدا می کند، بیش از امسال خواهد بود؛ اولا امسال 31 درصد درآمد ارزی را به صندوق توسعه می دهیم اما سال آینده تصمیم گرفته ایم آن را به 20 درصد برسانیم؛ فاینانسی که با کشور چین، چندین میلیارد دلار است و علاوه بر این منابع، مجوز سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری از صندوق توسعه نیز برای سال آینده صادرشده است.

جهانگیری در این ارتباط افزود: در سال آینده بیش از 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت و همچنین در مذاکرات ، ما به نقطه بسیار عالی رسیده ایم و خوشبین هستیم .

در نشست هم اندیشی مدیران عامل بانک ها با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ، محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی طیب نیا وزیر اقتصاد، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند.

اشتراک این خبر در :