در حالیکه هر وقت به سراغ مسئولان شیلات مازندران یا گیلان و گلستان می رویم از آلودگی ماهیان خزر اظهار بی اطلاعی می کنند اینبار مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در شورای معاونین صید استان های شمالی کشور درگلستان گفت: گسترش آلودگی دریای خزر برای صیادان مشکل ایجاد کرده است.

ماهی

مختار آخوندی افزود: فعالیت صیادان غیرمجاز در محدود صیدگاه های تحت پوشش، بهره برداری بی رویه از ذخایر، گسترش آلودگی رودخانه ها و دریای خزر برخی از مشکلات صید در کشور است.

آخوندی اظهار داشت: جلوگیری از روند نزولی صید، حفظ و پایداری اشتغال صیادان، بهبود وضعیت ذخایر و زیستگاه ها و افزایش تولید و درآمد جامعه ساحل نشین از مهمترین اهداف طرح جامع صید و صیادی است.

با طرح این مشکل باید از مدیران کل شیلات استان های شمالی، مخصوصا مازندران که همواره آلودگی ماهیان را تکذیب می کرد پرسید ماهی در آب زندگی می کند یا در هوا؟ اگر در آب زندگی می کند و محل زندگی اش هم دریای خزر است پس حتما این آلودگی ها دامنگیر ماهیان هم می شود مگر اینکه ماهی ها شعور داشته باشند یا با ماسک ضد آلودگی در آب زندگی کنند. آلودگی خزر بی شک به ماهیان سرایت می کند و لاجرم همان ماهی ها با صید صیادان در سفره ما قرار می گیرند.

اگرچه تا به حال گزارش های فراوانی در باره آلودگی ماهیان و دریای خزر در رسانه های استانی و ملی منتشر شده اما عدم پاسخگویی درست اداره کل شیلات استان های شمالی در این باره بر نگرانی ها افزوده است.

هنوز نه از طریق آنها و نه از طریق دامپزشکی اعلام نشده است که دلیل مرگ گروهی ماهیان کفال در سال 91 چه بوده و نتیجه آزمایشات و تحقیقات در این زمینه به کجا انجامیده است. مگر یک آزمایش آنهم در باره مسئله حساسی همچون آلودگی ماهیان چقدر طول می کشد که هنوز خبری از نتیجه اش نیست.

از مسئولان اداره کل شیلات استان های شمالی، مخصوصا مازندران که شائله آلودگی در آن مراتب بیشتر است انتظار می رود ضمن شفاف سازی از ارائه پاسخ های کلی و گمراه کننده در این زمینه پرهیز کنند و سلامتی مردم را عزیز بشمارند.

اشتراک این خبر در :