سخنگوی دولت گفت: روند کاهنده تورم ادامه دارد و تورم ماهانه این بار به ۸ دهم درصد رسیده است.
کیا پزس :محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: نشست امروز هیئت دولت با ارائه گزارش وزیر امور خارجه در خصوص مذاکرات وین آغاز شد و با توجه به فعالیت‌هایی که توسط تیم مذاکره‌کننده اتفاق افتاد رئیس‌جمهور و هیئت وزیران صمیمانه از فعالیت‌ تیم هسته‌ای تشکر کردند.

نوبخت با اشاره به سومین سال تحریم‌های ظالمانه کشورهای تحریم‌کننده، اظهار داشت: از این تحریم‌ها با عنوان تحریم‌های فلج کننده یاد می‌شود، در حالی که روند کاهنده تورم ادامه دارد و تورم سالانه به 17.8 درصد، تورم نقطه به نقطه به 13.2 درصد و تورم ماهانه به 8 دهم درصد کاهش یافته که این آمار را مرکز آمار ایران منتشر کرده است.

سخنگوی دولت در خصوص بررسی بودجه 94 در هیئت وزیران، گفت: حسب وعده دولت مبنی بر قانون‌مداری و ارائه بودجه به مجلس در وقت قانونی در مردادماه امسال، نسبت به ارسال لایحه تبصره دائمی بودجه اقدام کردیم و بودجه را به صورت عملیاتی و مبتنی بر عملکرد با رویکرد اصلاح‌گرایانه ادامه دادیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: در مورد بودجه 94 این بودجه در هزینه جاری نهایت صرفه‌جویی کرده و در مورد اعتبارات عمرانی تمرکز بر روی طرح‌های نیمه‌تمام و بازپرداخت بدهی پیمانکاران بوده، به طوری که در این لایحه اعتبارات عمرانی 20 درصد نسبت به سال جاری  افزایش می‌یابد و در هزینه جاری صرفه‌جویی می‌شود و سیاست مهار تورم و رشد اقتصادی مثبت در سال 94 را دنبال می‌کنیم.

نوبخت با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1394 تاکید کرد: در سال 94 حقوق کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم افزایش می‌یابد. با وجود اینکه ما سیاست صرفه‌جویی اعتبارات هزینه‌ای را دنبال می‌کنیم، اما نسبت به افزایش حقوق کارکنان دولت اهتمام لازم را داریم. در حال حاضر ما یک سوم تبصره‌ها را در هیئت وزیران به تصویب رساندیم و تا دو هفته آینده لایحه بودجه در دولت به تصویب خواهد رسید تا در وقت قانونی بودجه را به مجلس تقدیم کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین، اظهار داشت: قطعا مذاکرات منفی نیست و اگر منفی بود ما تاکید می‌کردیم که سناریوی بدبینانه‌ای را که تدارک دیده بودیم را مدنظر قرار دهیم، اما اگر وضعیت خوشبینانه به معنای توافق کامل باشد آن هم اتفاق نیفتاده و ما مذاکرات را در جهت استمرار وضع موجود و گامی به جلو می‌دانیم و خیلی از مسائلی که شاید قبل از مذاکرات به عنوان موانع در نظر گرفته شده بود رفع شده است. ضمن اینکه ما همچنان بر منافع ملی پافشاری می‌کنیم و می‌توانیم بگوییم وضعیت فعلی وضعیت استمرار وضع موجود با امید دستیابی به توافقی که منافع ملی ما را تامین می‌کند بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما کمک به بخش ورزش را در دریف‌های دائمی وزارت ورزش می‌بینیم و این روش‌هایی که یک درصد از جایی برداریم را با شیوه بودجه‌ریزی مناسب نمی‌دانیم و نهایت تلاش را برای بودجه انجام می‌دهیم.

نوبخت در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، یادآور شد: آنچه می‌دانید ماهانه 700 میلیون دلار آزاد می‌شود و فرق نحوه استفاده از این مبالغ با فروش نفت این است که در فروش نفت ما محدودیت ورود کالا داریم. این رقم را می‌توانیم به صورت نقدی و اسکناس به داخل کشور بیاوریم. علت تاخیر این بود که می‌خواستیم این مبالغ را به صورت وجه نقد به داخل کشور بیاوریم و موفق شدیم و البته این برای ما در مواقع مختلف قابل استفاده‌تر است

اشتراک این خبر در :