ظهر امروز و پس از انتشار یادداشت یکی از فعالان رسانه مازندران نظرات فراوان و نامه های بسیاری به تحریریه رسیده که از میان آنها که عموما دغدغه ای مشابه را عنوان کرده بودند بهترین و جامع ترین نمونه برگزیده شد، این یادداشت توسط یکی از پیشکسوتان رسانه درمازندران و شمال ایران به صورت اختصاصی در اختیار وارش نیوز قرار گرفته است.ایشان هم اینک برای بسیاری از رسانه های مطرح کشور مطلب می نویسند و همواره دغدغه رشد و تعالی استان مازندران را دارند. وی بنا به ملاحظاتی نخواسته است نامشان در ذیل این یادداشت آورده شود و ما نیز به این درخواست احترام گذاشته و این یادداشت را با امضای محفوظ منتشر می کنیم.فلاح استاندار

جناب آقای دکتر ربیع فلاح جلودار؛ استاندار محترم مازندران

سلام علیکم

دیرزمانی رسانه های طرفدار آزادی، حقوق مدنی و اعتدال منتظر ظهور و استقرار دولتی بودند که نه منویات جناحی و احساسی بلکه حقوق مدنی و اراده اجتماعی را سرلوحه اداره امور قرار دهد. در همین راستا بود که ایرانیان و البته مازنی ها روحانی حقوقدانی را انتخاب کردند که در شعارهای انتخاباتی اش از باز شدن فضای انتقاد و تغییر ادبیات قوه مجریه سخن می گفت.

حجت الاسلام حسن روحانی بارها، من جمله در سفر به مازندران به نقد به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های مردمسالاری اشاره کرده و آن را نشانه بلوغ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه دانستند.

الاحق و الانصاف که به این قول هم عمل کردند و جز آن یکبار که از کوره در رفته و حکایت رجال لرزان را اخبار روز کردند در باقی موارد سعی شان بر خویشتنداری در برابر همه، حتی دشمنانی بود که اساسا با حضور ایشان مخالفت داشته و از هیچ ابزاری برای تخریب و توهین به دولت فروگذار نکردند.

این انتظار به حقی در مازندران است که شما نیز به عنوان نماینده همان دولت کریمه روش خویشتنداری در برابر نقدهای مخرب، توجه عالمانه به نقدهای منصفانه علمی و تجهیز گوشی شنوا برای پیشنهادات تند و تیز که به نیت موفقیت شما و دولت بیان می شود را در پیش گیرید.

اما متاسفانه جنابتان در اول آذرماه و در مراسم آغاز به کار یکی از رسانه های محلی حرف هایی را بیان کردید که مایه ناامیدی دوستداران دولت را فراهم می آورد و تنذیر می دهد که مبادا ادبیات رئیس جمهور سابق دیگر بار و به شکلی متفاوت از زبان شما عمومیت یافته و تکرار شود.

در همین رابطه به عنوان برادری بزرگ تر . روزنامه نگاری که خواستار موفقیت همه جانبه دولت یازدهم و رشد و اعتلای مازندران در این دولت است مواردی را خدمتتان اعلام می دارم و امیدوارم این مطالب را به دیده نقدی منصفانه و کارگشا ببینید که قصد مولفش نیز جُزاین نیست.

جنابعالی در مراسمی که ذکرش رفت فارغ از اعلام برخی دیدگاه های عمومی و حرف هایی که عموما از زبان مسئولان پیرامون رسانه ها و رابطه دو سویه آنها با ما مردم و قوای مختلف بیان می شود به چند مورد تعجب آور اشاره کرده اید که در ذیل بدانها خواهم پرداخت.

نخست اینکه گفته اید:«مطالب و موضوعات برخی سایت‌ها پوچ، بی‌ارزش و بی‌اساس است و به مطالب این رسانه‌ها توجه نمی‌کنیم چرا که معتقدیم باید به مردم امید داد و مردم باید احساس ثبات کنند »

یا درجایی دیگر ادامه داده اید:« ما کارشناس هستیم نه مدیر صرف و وقت نداریم برای مسائل پوچ، بی‌ارزش و بی‌هویت وقت بگذاریم»

یا در موردی دیگر تصریح کرده اید: «خیلی‌ها خواستند استان را به حاشیه بکشانند، اما این عده مغلوب تفکر اجرایی استان شدند»

در نقد موارد مذکور، بیان چند نکته ضروری است.

نخست اینکه آقای فلاح اگر می خواهید موفق شوید چاره ای جز شنیدن آرای مخالف ندارید چون تاریخ ما از مشروطه تا به امروز به خوبی و روشنی نشان داده است که رسانه های بادمجان دور قاب چین که هرگز نیمه خالی و مهم لیوان را نمی بینند چه بلایی بر سر دولت آورده اند. غرقه در خون شدن امیرکبیر یکی از روشن ترین این نمونه هاست. شما حتی موظف به شنیدن و خواندن آرای دشمنانتان هستید، چون آنها چیزهایی را در قالب دشمنی بیان می کنند که هزاران دوست از گفتن آن پرهیز می نمایند.

دوم اینکه واژه هایی نظیر پوچ، بی ارزش، بی اساس و بی هویت به هیچ وجه شایسته مقام و شان دولتمردان یازدهم نیست و مصداق بارز رفتار رئیس جمهور سابق است که ادب وی کمتر از دولتش بود. ضمن اینکه شما بی شک اولین استاندار شمالی هستید که چنین نسبتی را به رسانه ها می دهید و دیگر همکارانتان در استان های گیلان و گلستان به هیچ عنوان چنین واکنش دور از شانی از خود نشان نداده اند و این در حالی است که محمدعلی نجفی استاندار گیلان در زیر ناجوانمردانه ترین و استخوان خرد کننده ترین فشارهای ممکن از سوی رسانه های محافظه کار است.

هم چنین رئیس جمهور، وزرا و اشخاص طراز اول دولت نیز تا به امروز با روش اعتدال با مخالفان برخورد کرده اند و منتقدان را گرامی داشته اند، که نمونه بارزش سخنرانی تحسین برانگیز دکتر روحانی پس از رای عدم اعتماد به دکتر دانش آشتیانی بود که گفتند «این حق مجلس است و ما نباید از دست آنها گلایه مند یا دلخور شویم و به آنها توهین کنیم.» در حالیکه همه می دانند عده ای در مجلس هستند که می خواهند سر به تن این دولت نباشد. این برخورد کریمانه و داعیانه همان توقعی است که از این دولت می رفت.

سوم اینکه در سخنان شما هیچ خط فاصلی میان رسانه های منتقد و دلسوز و رسانه های تخریب گر وجود ندارد و شما همه را با یک چوب رانده اید. متاسفانه روابط عمومی به شدت ضعیف استانداری مازندران، عدم یکپارچگی در اظهار نظر مسئولان و بی توجهی استانداری به نقدهای علمی و اصولی باعث شده است که رسانه های دلسوز از در دیگری وارد شوند تا صدایشان به گوش شما برسد و آنچه امروز مشاهده می کنید نتیجه انفعال شما در برابر رسانه ها است.

از آخرین دیدارتان با رسانه ها ماه ها می گذرد و وعده دیدارهای پیاپی و ارائه دستاوردها و شنیدن انتقادات عملا به فراموشی سپرده شده است و این در حالی است که ریاست محترم جمهوری از ابتدای استقرارشان تا به حال بیش از 25 مصاحبه عمومی مردمی داشته اند که از رسانه های مختلف من جمله صدا و سیما و نشست های مطبوعاتی و رسانه های مکتوب منتقل شده است.

اما از شما هیچ نقل قولی تحت عنوان مصاحبه در اختیار نیست و آنچه از شما می دانیم تقریر خبر در جلسات مختلف است. آیا سر رئیس جمهور شلوغ تر است یا سر شما؟

دیگر اینکه شما اظهار داشته اید باید به مردم امید داد! خداوند نبخشاید کسی یا گروهی را که به قصد پاشیدن تخم ناامیدی و نفاق قدم از قدم بردارد یا قلم بزند، اما توجه داشته باشید فاصله امید دادن و گمراه کردن بسیار اندک است و امید بدون منظر و کارشناسی و بیان حرف هایی که با واقعیت زندگی مردم در تضاد است نه تنها اثر مفید نخواهد بود بلکه حکم چاقویی را دارد که تیغه اش را در دست گرفته اید. امید خوب است، اما امید درباره واقعیت ها، آنچنان که دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای به مردم امید می دهد اما دروغ نمی گوید یا موضوع را قلب نمی کند که امیدی واهی در دل مردم شکل بگیرد.

اظهار داشته اید فرصت پرداختن به مسائل پوچ را ندارید و به رسانه ها توجه نمی کنید و مطالب منتقدین را نمی خوانید که این ظلمی بزرگ است. لطف کنید و بگوئید چند رسانه منتقد در مازندران وجود دارد که تا به حال نقدهایی علمی و دقیق کرده باشد و واکنش شما در برابرنقدهای اصولی چه بوده است؟ آیا منتقدین را فراخوانده اید تا بدانید حرف آنها چیست؟

در بخش دیگری از حرف هایتان گفته اید عده ای مغلوب تفکر اجرایی دولت شده اند. این حرف بیشتر شبیه به یک مزاح خودمانی است. چرا که اولا دشمنان به قصد دشمنی می آیند و اصلا کاری به دستاوردها ندارند چون آنها با تفکر دکتر روحانی سر دشمنی دارند.

دیگر اینکه جنابعالی درباره کدام تفکر اجرایی صحبت می کنید. در کلّ سیستم استانداری هنوز کسی را نیافته ام که از شاخص های اصلی اقتصادی اطلاع کاملی داشته باشد یا حتی به نقدهای اقتصادی وطنی نظیر غنی نژاد و نیلی که پایه 6 وزارتخانه اصلی دولت را تشکیل می دهد وقعی نهاده باشد.

متاسفانه تا به حال تفکر خاصی در این حوزه به چشم نیامده و اساسا نقد رسانه های منصف و دلسوز نیز بر پایه همین امر است که چرا شما خالی از ایده های نو و بی خبر از نظریاتی هستید که پیش از این بیان شده و اجرا گردیده و اکنون می توان با استفاده از آنها با کمترین بودجه بیشترین رشد را تجربه کرد!

در بخش زنان، رفاه اجتماعی،؛ آزادی های مدنی، فرصت های برابر شغلی، فرهنگ و هنر و مالیات های منطقه ای، ایجاد فرصت برای جوانان، بیکاری، نرخ رشد ناخالص استانی، سیستم یکپارچه مدیریتی و… همچنان در حال عقبگرد هستیم و اگر خودتان کلاهتان را قاضی کنید خواهید دید که کف مطالبات مردم نیز برآورده نشده است و اگر می خواهید مطمئن شوید یک نظر سنجی برای حصول نتیجه کفایت خواهد کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که ما از تمام محدودیت ها و گرفتاری ها آگاهیم اما معتقدیم مدیر خلاق؛ مدیری است که در دل محدودیت ها به موفقیت دست باید وگرنه اگر همه چیز جور باشد و جمیع جهات بر وفق مراد، مدیریت کردن بیشتر شبیه سلطنت کردن است.

این نامه ای صمیمانه است و بیشتر سعی شده است در آن پایه های گفتگویی چیده شود که در نهایت به نفع مازندران و مازندرانی و البته دولت تدبیر و امید باشد. اگر احساس نیاز کردید که به شکلی دقیق و مستند از ایرادات و کمبودها آگاه شوید و مشتاق شنیدن پیشنهادات عمومی بودید رسانه های مستقل استان از جمله وارش نیوز خود را موظف به چنین کاری می داند. اما اگر ما را نیز جزو کسانی طبقه بندی کرده اید که به حرفشان گوش نمی دهید، این جز به زیان دولت، مردم و شخص شما نخواهد بود. آنگاه در غیاب رسانه های منتقد و آگاه گرفتار رسانه هایی خواهید شد که از اساس با حیات این دولت مشکل دارند و با تیغ برهنه در برابرتان ظاهر می شوند ./ امضا محفوظ

اشتراک این خبر در :