مکمل های جنسی که این روزهای براحتی به عنوان داروهای زیر پله ای در بیشتر شهرهای کشور از جمله شهر های مازندران در کنار داروخانه ها با قیمت های متفاوت و نجومی و بدون هیچ ضابطه پزشکی در دسترس همگان قرار می گیرد هنوز متولی مشخصی در حوزه نظارت ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه بازار عرضه و فروش مکمل های جنسی بسیار داغ شده است و علیرغم تبلیغات گسترده ای که هر یک از تولیدکنندگان این فرآورده ها برای اعتبار بخشی محصول خود دارند تا به امروز تاثیر قطعی هیچ یک از آنها به تایید مراکز درمانی ذی صلاح نرسیده است.

کانال های متعدد تلویزیونی و ماهواره ای و پیامک هایی که از طریق سامانه های مخابراتی بدون در نظر گرفتن سن مخاطب یا مشترک مورد نظر با عناوین چون “درمان ناتوانی جنسی و افزایش قدرت مردانگی با محصولات تقویتی” ارسال می شود در حالی این محصولات را تبلیغ می کنند که بعد آنکه قرص های جنسی را مشتری از طریق پیک دریافت می کند به راحتی متوجه خواهد شد که محصولی تقلبی و گاه اعتیادآور نصیبش شده است و البته اگر رغبتی برای پیگیری داشته باشد جز یک شماره تماس که معلوم نیست متعلق به چه کسی و کجاست، چیز دیگری دستش را نمی گیرد.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد مصرف مکمل های جنسی به میزان زیادی افراد را در معرض حملات قلبی قرار می دهد. محققان بیماری های واگیر در دانشگاه کالیفرنیا و لوس آنجلس با برسی بیش از ۵۵ هزار مرد دریافتند افرادی که از مکمل های تستسترون در مدت ۹۰ روز استفاده می کرده اند به میزان زیادی در معرض حملات قلبی قرار گرفته اند.

میزان حملات در افراد بالای ۶۵ سال دوبرابر بوده است. این گزارش می افزاید مردان زیر ۶۵ سال که سابقه بیماری قلبی داشته اند به میزان سه برابر دچار حملات قلبی شده اند. تستسترون نقش سازنده ای در تولید میل جنسی افراد دارد و جبران این هورمون به صورت دارویی و خوراکی در داروخانه ها هم اکنون براحتی در دسترس قرار گرفته است.

بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان کشور، یکی از فرضیه ها این است که تستسترون باعث لخته شدن خون در شریانهای اصلی قلب شده و موجب بروز حمله قلبی می گردد. ۴۳۰ میلیون نفر در جهان قرص “ویاگرا” را که به عنوان قرص جنسی معروف است استفاده می کنند.

در این بین بنا به گفته کارشناسان استان مازندران به دلیل شرایط خاص و حضور توریست به عنوان پرمصرف ترین استان در سطح کشور در خصوص مصرف مکمل های جنسی محسوب می شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: داروها و مکمل های جنسی اقلامی هستند که بدون دستور و تجویز پزشک اجازه فروش و مصرف ندارند و نیازمند نسخه پزشک است و نباید این نکته فراموش شود که داروها و مکمل های جنسی حملات قلبی را افزایش می دهد و صدمات جبران ناپذیری به قلب، کلیه و کبد می زند.

دکتر یدالله سهرابی با اشاره به شعار بهداشتی در خصوص خودمراقبتی خاطرنشان کرد: در مقوله مصرف مکمل های جنسی و تقویتی نیازمند راهکار هایی هستیم تا با برنامه‌ریزی‌های اساسی و درازمدت در زمینه مبارزه سیستماتیک و هدفمند با تبلیغات فریبنده در سطح داخل و خارج از کشور مانند مجلات و شبکه‌های ماهواره‌ای،‌ مبارزه با واردات بی‌ضابطه و غیرقانونی یا همان قاچاق این محصولات با کمک نیروی انتظامی و مهم‌تر از همه بالا بردن فرهنگ مصرف خصوصا مصرف منطقی بر اساس نسخه پزشک از طریق اطلاع رسانی‌ اقدام کنیم.

سهرابی ملزم کردن صاحبان پروانه به رعایت ضوابط مربوط به شرایط بهینه تولید و کنترل‌های قبل، حین و پس از تولید و مطالعات کنترل کیفی در سطح بازار را یکی دیگر از راهکارهای مهم در کنترل مصرف قرص های جنسی دانست.

وی اضافه کرد: البته میزان مصرف مکمل های جنسی نشان می دهد که باید در این خصوص، مقوله آموزش همگانی بصورت جدی از سوی متولیان دنبال شود و بر اساس مسائل پیچیده اجتماعی ارزیابی های درست صورت پذیرد.

سهرابی با بیان اینکه به دلایل مختلف گرایش مردم به مکمل‌ها زیاد شده است، گفت: مکمل‌های مربوط به قد و وزن همچون چاقی و لاغری و مکمل‌های تقویت قوای جنسی مصرف بیشتری در بین مردم دارند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور تاکید کرد: در شرایط فعلی لازم است تا فهرست مکمل‌های مورد تائید و دارای پروانه به تفکیک ساخت یا واردات اطلاع رسانی شود.

وی با تاکید براینکه برای مصرف مکمل های جنسی نیز باید همانند دارو به پزشک مراجعه کرد اظهار داشت: یک اصل کلی درباره تهیه دارو وجود دارد و آن اینکه حتما باید با نسخه و فقط از داروخانه‌ها تهیه شوند و رعایت این مسئله بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

مصرف نسبتا زیاد مکمل های جنسی در کشور

دکتر سهرابی افزود: در جوامع پیشرفته و سالم باید زمانی استفاده از مکمل های جنسی توصیه شود که پس از مراجعه به روان شناس و پزشک صورت پذیرد و در این میان افرادی که دچار مشکلات نخاعی یا از شرایط سن بالا برخوردارند تحت نظر پزشک و با در نظر گرفتن شرایط جسمی بیمار و میزان تپش قلب و فشار خون، مصرف داروها و مکمل های جنسی توصیه می گردد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در ادامه افزود: داروخانه ها بدون نسخه پزشک اجازه فروش داروها و مکمل های جنسی را ندارند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا آمار دقیقی از میزان مصرف مکمل های جنسی در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: متاسفانه آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما ارزیابی ها از شبکه های توزیع این مکمل ها نشان می دهد که مصرف مکمل های جنسی در کشور از آمار نسبتا بالایی برخوردار است.

یک جامعه شناس مسائل اجتماعی و استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات اجتماعی افراد مصرف کننده قرص های جنسی و علل آن گفت: کمبودهای عاطفی، عدم شناخت نیازهای واقعی، چالش ها و مشکلات خانوادگی، ارتباط دوستانه های غیرمنطقی از جمله مسائلی است که موجب تشویق و ترغیب افراد به سوی استفاده غیر پزشکی از مکمل های جنسی می کند.

ابراهیم اندرخورا افزود: از نظر روانی، فرد مصرف کننده بیشتر عملکرد طبیعی خود را وابسته به این گروه از داروها و مکمل ها می داند و پس از یک دوره مستمر مصرف و وابستگی دارویی در برخی موارد آسیب اعتیاد در فرد مذکور شکل می پذیرد.

سرعت پر شتاب و سبقت مکمل های جنسی از مواد مخدر

وی خاطرنشان کرد: ناهنجاری های شدید اخلاقی، بیماری های متفاوت جسمی و روانی و آسیب های اقتصادی در حوزه منافع ملی از عواقب دیگر استفاده از مکمل های تقویت کننده جنسی محسوب می شود.

مدرس دوره های آموزشی و مشاور خانواده سازمان بهزیستی هشدار داد: این موضوع اغراق نیست که مصرف اینگونه داروها سرعت خیلی بیشتری از مواد مخدر به خود گرفته در حالی که به راحتی می توان با آموزش و اطلاع رسانی این مقوله را به جامعه منتقل ساخت.

مازندران بیشترین مصرف کننده مکمل های جنسی

وی با اشاره به ارزیابی های پژوهشی در سطح جامعه گفت: از یک سو بر اساس تبلیغات گسترده شبکه های اجتماعی و برون مرزی و گاها مجموعه های فعال در داخل کشور و از سوی دیگر شکل گیری جهل علمی درباره مصرف مکمل های تقویت کننده باعث شده تمایل مردان در سالهای اخیر برای استفاده از اینگونه داروها افزایش یابد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه پکیج های مختلفی از مکمل های جنسی براحتی و بصورت هدفمند توسط افراد خاص وارد کشور می شود و بدون کنترل و نظارت مبادی ذی ربط در قالب یک کالای پرطرفدار وارد چرخه تقاضا می گردد.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم آسیب های روانی مصرف این گروه از داروها متاسفانه با سهل انگاری و چشم پوشی و ساده انگاری برخی از مسئولان در جامعه رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر با اشاره به نامشخص بودن آمار میزان مصرف مکمل های جنسی در کشور گفت: شاید نتوان به دلایل مختلف آمارهای مصرف مکمل های جنسی را در کشور ارائه کرد اما استان مازندران به دلیل شرایط خاص و حضور توریست به عنوان پرمصرف ترین استان در سطح کشور در خصوص مصرف مکمل های جنسی محسوب می شود.
وی تاکید کرد: در یک پژوهش و تحقیق که در دو داروخانه استان مازندران بصورت رندمی انجام گرفت بیشترین فروش و مراجعه کننده مربوط به مکمل های جنسی بوده است.

عرضه مکمل های جنسی در داروخانه بشدت کنترل می شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند روبه رشد مصرف مکمل های جنسی در استان گفت: داروهای جنسی معمولا در قالب فرآورده های جنسی یا بصورت دارو یا در قالب مکمل استفاده می شوند.

محمد آزادبخت با بیان اینکه مازندران در شمار استانهای پرمصرف مکمل های جنسی قرار دارد، افزود: این داروها معمولا در داروخانه، عطاریها، باشگاههای بدنسازی و فروشگاههای لوازم آرایشی عرضه می شود که پایش این مناطق در استان صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: عرضه داروها در داروخانه ها بشدت کنترل شده است و طی ۱۵۰۰ مورد بازدیدی که امسال داشتیم، موارد نادری از عرضه داروهای جنسی گزارش شد که با این موارد نادر نیز بشدت برخورد شد و برای آنان حکم صادر و نسبت به قطع مجوز مسئول فنی اقدام شده است.

آزادبخت گفت: اگر داروها از سوی شرکتهای رسمی و دارویی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و طبق فاکتور رسمی به داروخانه عرضه شود، غیرمجاز تلقی نمی شود ولی در غیر اینصورت حکم غیرمجاز دارد.

وی با اشاره به اینکه عرضه داروها و مکمل های جنسی ممکن است در عطاری ها نیز صورت گیرد، بیان داشت: برای ساماندهی عطاری ها اقدام شده و امسال بیش از ۲۰۰ بازرسی در این بخش انجام شده است.

آزادبخت بیان داشت: در باشگاههای بدنسازی، آرایشی و بهداشتی نیز امکان عرضه داروهای جنسی وجود دارد و بر اساس گزارشهایی که می شود، نسبت به بازرسی اقدام می شود.

به نظر می رسد تبلیغات فراوان مکمل های جنسی در شبکه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی و مخابراتی و نبود نظارت کافی بر روند توزیع مکمل های جنسی باعث شده تا مقوله مصرف غیر پزشکی این مکمل ها از سرعت غیر قابل پیش بینی و پنهانی برخوردار باشد و ضرورت دارد تا با اطلاع رسانی صحیح و مناسب به مردم، تبعات منفی مصرف این نوع داروها تشریح و روشن شود.

اشتراک این خبر در :