رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از بی توجهی برخی بیمارستان های خصوصی استان نسبت به زایمان طبیعی و افزایش سزارین در آنها انتقاد کرد و هشدار داد که با این دسته از بیمارستان ها از طریق اعتبارزدایی برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،  قاسم جان بابایی در نشست خبری گفت : بیمارستان های خصوصی و تامین اجتماعی مازندران برخلاف سیاست وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همسو با ترویح زایمان طبیعی فعالیت نمی کنند.

وی افزود : در حالی که آمار زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی مازندران در هر فصل دو و نیم درصد افزایش می یابد ، این روند در بیمارستان های خصوصی و تامین اجتماعی معکوس و همراه با افزایش زایمان به روش سزارین است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داد که در صورت ادامه این روند بیمارستان های کم توجه به زایمان طبیعی با کاهش درجه اعتبار بخشی مواجه خواهند شد.

وی گفت : با کاهش درجه ، درآمدزایی بیمارستان ها هم کاهش خواهد یافت و به طور قطع روسای بیمارستان های خصوصی و تامین اجتماعی حاضر به تحمل این ضرر مادی نخواهند بود.

بر اساس آمارهای رسمی تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت آمار زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی مازندران 33 درصد بود که هم اکنون به حدود 50 درصد رسیده است.

توجه به زایمان طبیعی و رایگان بودن آن یکی از محورهای طرح تحول نظام سلامت است که از اردیبهشت ماه امسال به اجرا گذاشته شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین در این مصاحبه کاهش هزینه پرداخت هزینه درمان بیماران بستری را از دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد و گفت : با اجرای این طرح ، بیماران در استان مازندران با ارجاع پزشک خانواده پنج درصد و بدون ارجاع پزشک خانواده 10 درصد هزینه بستری را پرداخت می کنند.

وی از فراهم شدن شرایط مطلوب ارائه خدمت دارویی به بیماران بستری در بیمارستان ها به عنوان دیگر دستاورد طرح تحول نظام سلامت نام برد و افزود : تمامی داروی موردنیاز بیماران در این طرح از سوی بیمارستان تهیه و در اختیار آنان قرار می گیرد
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از برخورد با پدیده زیرزمیزی پزشکان به عنوان مرحله جدیدی از اجرای اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور نام برد و گفت : اجرای این مرحله از پانزدهم آبان ماه امسال آغاز شد و خوشبختانه تاکنون در استان گزارشی از دریافت زیرمیزی توسط پزشکان دریافت نشده است.

جان بابایی از شهروندان خواست تا بدون هرگونه دلواپسی دریافت زیرمیزی توسط پزشکان را به سامانه 1690 اطلاع دهند.

اشتراک این خبر در :