معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: 90 درصد هنرجویان هنرستانی و کاردانش با مهارت‌آموزی جذب بازار کار می‌شوند.

اسفندیار نظری با بیان اینکه گردهمایی مدیران هنرستان‌ها و کاردانش‌های مازندران با حضور مدیران کل وزارتخانه متبوع در پنجم آذرماه سال‌جاری در باشگاه فرهنگیان شهرستان بابلسر برگزار می‌شود، اظهار داشت: مدیران کل کاردانش و فنی حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش به منظور تبیین اهداف آموزش همراه با تولید در هنرستان‌ها میهمان وزارتی گردهمایی مدیران هنرستان‌ها در مازندران هستند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد همایش راهکارهای جلب مشارکت بخش‌های صنعتی در چرخه تولید هنرستان‌ها، نهادها، شرکت‌های خصوصی و شهرک‌های صنعتی است، افزود: برای اجرایی شدن اهداف وزارتخانه مبنی بر تقویت آموزش هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تفاهم‌نامه همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و شهرک‌های صنعتی در استان‌ها منعقد شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه راهکار توسعه کارآفرینی، توسعه منابع انسانی کارآفرینی در سطح هنرستان‌ها در این بخش از دیگر اهداف برپایی همایش است، ادامه داد: معاونت آموزش متوسطه مبادرت به ایجاد اتاق کارآفرینی در هنرستان‌ها و کاردانش کرده که در این راستا دانش‌آموزان خلاق و مبتکر می‌توانند با ارائه طرح‌ها، پیشنهادات و بررسی آن در اتاق کارآفرینی برای پیشبرد اهداف فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی تقویت ویژگی‌های کارآفرینانه در مدیران و هنرآموزان را یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش در بخش مهارت‌آموزی، عدم خلاقیت و ابتکار لازم در مدیران هنرستان‌ها و کاردانش دانست و گفت: معاونت آموزش متوسطه مازندران برای رفع چالش‌های این بخش با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و دعوت از صاحب‌نظران در بخش کارآفرینی، خلاقیت و ابتکارات به تقویت علمی و عملی مدیران این حوزه می‌پردازد.

نظری با اشاره به اینکه در گردهمایی مدیران هنرستان‌ها و کاردانش فرصت‌های کسب و کار برای ارائه در هنرستان‌ها یکی از ویژگی‌های نظام آموزشی در این بخش محسوب می‌شود، تصریح کرد: با دعوت از شرکت‌ها برای استفاده از توانمندی‌های دانش‌آموزان برای ارائه اطلاعات در بخش کسب و کار امروزه ثابت شد 90 درصد از هنرجویان فارغ‌التحصیل شده در هنرستان‌ها و کاردانش به واسطه مهارت‌آموزی و ارتباط این بخش‌ها با شرکت‌های تولیدی، جذب بازار کار می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران حضور در نمایشگاه‌های فصلی و تشکیل نمایشگاه‌های شهرستانی و استانی دستاوردهای دانش‌آموزان در بخش‌های مدیریت خانواده، کشاورزی، صنایع‌دستی و پرورش گل و گیاه را از مهم‌ترین موضوعات در تقویت اقتصادی دانش‌آموز و مدارس دانست و یادآور شد: در این راستا با حمایت‌های ویژه اداره کل و پیگیری معاونت آموزش متوسطه مقرر شد تا نمایشگاه دائمی در سطح استان احداث شود تا دانش‌آموزان دستاوردهای خود را در معرض نمایش و فروش قرا دهند.

وی با تاکید بر اینکه توانمندسازی هنرستان‌ها به منظور اشتغالزایی و مهارت‌آموزی از اقدامات اولویت‌دار آموزش و پرورش محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: همه هنرستان‌ها و مدارس کاردانش در بخش دولتی و غیردولتی با هماهنگی‌های به عمل آمده با اداره کل فنی و حرفه‌ای، تعاون و دانشگاه‌های علمی و کاربردی استان مقرر شد از توانمندی‌های کارگاهی و آزمایشگاهی این دستگاه‌ها برای بهره‌مندی و رفع کمبودهای تجهیزاتی این مدارس استفاده شود.

نظری اظهار داشت: آموزش و پرورش با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت الکتریکی پیشرانه در مرکز مازندران به پوشش حداکثری توانمندسازی هنرستانی‌های در این رشته فنی و حرفه‌ای می‌پردازد.

اشتراک این خبر در :