هیئتی متشکل از مهندس احسانی معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران و آقاي امريف بغداد كولتائويچ سفیر کشور قزاقستان در ایران ، از منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد بازدید کردند .

در نشستی که صبح امروز برزگار شد،   مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد دگفت : بندر امیر آباد به عنوان بزرگترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر با 1060 هکتار اراضی پشتیبانی می باشد که در حال حاضر با دارا بودن 9 پست اسکله به طول 1518 متر پذیرای کشتی های تجاری همسایه های شمالی دریای خزر می باشد که این تعداد اسکله تا سال اینده به 15 اسکله افزایش می یابد .

علی خدمتگزار در ادامه با اشاره به اینکه بندر امیر آباد تنها بندر شمالی کشور دارای اسکله رورو ریلی می باشد ، گفت ؛ در حال حاضر اسکله رو رو کامیون در این بندر در حال بهره برداری است .

وی،  بندر امیر آباد را به عنوان پایلوت غلات بنادر شمالی عنوان کرد و خاطر نشان کرد : در حال حاضر 78هزار تن سیلوی غلات در حال بهره برداری داریم که بزودی با افتتاح سیلوی جدید 42 هزار تنی غلات این ظرفیت به 120 هزار تن افزایش می یابد .

خدمتگزار همچنین از وجود 16 کیلومترخطوط راه آهن داخلی در این بندر خبر داد و خاطر نشان کرد : بندر امیر آباد تنها بندر شمالی کشور است که به خط راه آهن سراسری متصل است که از طریق آن و در مسیر کریدور شمال – جنوب تمامی کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر را به کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل می کند .

علی خدمتگزار در ادامه توضیحاتی در خصوص طرحها و پروژه های زیرساختی بندر امیر آباد ارائه داد و گفت : تا سال آینده 4 پست اسکله در این بندر به بهره برداری می رسد .

وی همچنین به حضور فعال بخش خصوصی در بندر امیر آباد به عنوان تنها بندر نسل سومی کشور اشاره کرد و از کارخانه تولید میلگرد ، کارخانه تولید گچ صادراتی ، سردخانه و سورتینگ میوه ، نیروگاه برق و مخازن نگهداری فراورده های نفتی با مشارکت بخش خصوصی در این بندر اشاره کرد که در حال بهره برداری می باشند .

در ادامه این جلسه مهندس احسانی معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران در سخنانی به نگاه ویژه دولت به  افزایش مراودات با کشورهای حوزه CIS اشاره کرد و گفت :  افزایش بیشتر مراودات تجار و بازرگانان استان با کشورهای همسایه شمالی خزر یکی از اهداف اصلی مسئولین استانی است که در این جهت می توان  از بندر امیر آباد به عنوان ظرفیتی بالقوه جهت گسترش مراودات تجاری با کشورهای CIS  و کشورهای عضو ECO یاد کرد .

آقاي امريف بغداد كولتائويچ سفیر کشور قزاقستان در ایران در سخنانی ضمن ابراز خشنودی از امکانات و بسترهای لازم جهت مراودات تجاری و سرمایه گذاری در بندر امیر آباد از ابراز تمایل سرمایه گذاران کشور قزاقستان و حمایتهای دولت قزاقستان از افزایش روابط تجاری با ایران خبر داد .

گفتنی است ؛ بازدید میدانی از امکانات و تجهیزات منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد و اراضی پشتیبانی بندر از دیگر بخش های این دیدار بود .

اشتراک این خبر در :