سالهاست با سکوت معنادار تاریخ انقلاب ساری را در سایه نگهداشتند گویی که در بحبوحه ی انقلاب اسلامی اتفاقی در ساری و استان مازندران نیفتاده!
متاسفانه هر ساله صدا و سیمای استان مازندران در دهه ی فجر حق مطلب و حقایق وقایع مازندران(چون 29 آبان،18دی ساری و …) را ادا نمیکند!


شاید هم اینک که این مطلب را می خوانید در سیمای مازندران رد پایی از 29 آبان خونین ساری نیافته باشید!
در حالی که صدا و سیمای قبل از انقلاب در چنین روزی بسیار فعال تر به نظر می رسید!
تا جایی که به استناد اسناد رسمی پس از واقعه ی 29 آبان فردی از کارمندان صدا و سیما به دلیل همدردی با شهیدان این روز خودسرانه برنامه های سیمای ایران را قطع و به پخش عزا و مارش پرداخت و به همین دلیل توسط عناصر ساواک دستگیر شد.
خیلی ها نمی دانند خیابان 18 دی ساری چرا 18 دی شد و میدان شهدای ساری چرا میدان شهدا شد..
خیلی ها نمی دانند شهید علامه ها، گلمایی ها و … کجا و چرا شهید شدند
خیلی ها(مخصوصا جوانان) نمی دانند 29 آبان ساری که یکی از افتخارات این شهر است چه اتفاقاتی را در خود جای داد
ما بر اساس رسالت خود و بر اساس شاهدین ماجرا و اسناد تاریخی به نقل کوتاه و مختصری از این واقعه و یکی از شخصیت های پر رنگ در روزهای منجر به انقلاب اسلامی در ساری میپردازیم:
بولتنی که میخوانید از مجموع بولتن های روزانه ی ساواک است که در آن از گشودن آتش سلاح های مامورین حکومتی بر مردم و حداقل 5 شهید آن واقعه سخنی به میان نیامده است.
-سعید بهادری استاندار مازندران_امروز (29/8/57) در گزارش شماره 3614 به ارتشبد قره باغی وزیر کشور نوشت: « برابر گزارش شهربانی استان مازندران از ساعت 10 روز جاری حدود 2000 نفر از جوانان و افراطیون ساری و شهرهای مجاور به تحریک شیخ عبدالحمید عبدالاحد در خیابان نادر(جمهوری اسلامی کنونی) ساری اجتماع و به محض حرکت به شعار های مضره و ضد ملی پرداخته که بلافاصله مامورین انتظامی در محل حاضر چون به اخطار آنها توجهی ننمومده اند و به سنگ اندازی به سوی پرسنل ادامه دادند به پرتاب گاز اشک آور و استفاده از باطوم نسبت به متفرق نمودن تظاهر کنندگان اقدام و تظاهرکنندگان به دستجات 500 نفری تقسیم و مبادرت به پرتاب سنگ با تیرکمان به سمت کلانتری ها و آتش افروزی و شعار علیه مقامات عالیه نمودند که مامورین جهت متفرق نمودن آنها از تیراندازی هوایی استفاده نمودند.
در درگیری های بوجود آمده متاسفانه 5 نفر از همشهریان ساروی به شهادت رسیدند

شهیدان ثمربخش ، محمد علامه ،گلمایی و دیگر عزیزانی که برای این آب و خاک به شهادت رسیدند برای انقلابیونی که 29 آبان ساری را به خاطر دارند نام هایی آشنا هستند.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالاحد که از عاملین و محرکین اصلی این تظاهرات بود به همراه مرحوم محمد فروزانی (که در آن روزگار وکیل دادگستری بوده) و به عنوان محرک نزد مامورین شهربانی شناخته میشد بوسیله مامورین شهربانی دستگیر و به شدت شکنجه شدند تا جایی که ساواک خود در نامه ای به شماره 4310/2ه1 به وخامت اوضاع این دو نفر اذعان نمود و به دلیل علاقه مردم به حجت الاسلام و المسلمین عبدالاحد و مرحوم محمد فروزانی و حمایت های آنها و اغتشاشات احتمالی برای آزادی ایشان بنا بر این نامه مداوای ایشان در ساری توصیه نشده و از طرفی جراحات به قدری بود که امکان مداوای ایشان در ساری میسر نبوده و این دو نفر به وسیله آمبولانس به تهران منتقل و به کمیته مشترک ضد خرابکاری تحویل داده شدند.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالاحد در این باره میگوید:
حدود 3 بعد از ظهر 29 آبان بعد از تظاهرات به منزل آمدم ، دقایقی بعد برق خانه ی ما را قطع کردند و در حیاط به صدا درآمد با لباس منزل در را بروی آنان گشودم بدون اینکه مجال پوشیدن لیاس روحانیت به من بدهند و فرصت خداحافظی با اهل منزل را به من بدهند مرا با خود به شهربانی ساری بردند و در آنجا سروانی دستور شکنجه من را صادر و آنها با باطوم به جان من افتادند و آنقدر مرا کتک زدند که هر دو دستانم از بازو تا مچ از شدت ضربه شکست و خرد شد و صندلی فلزی سنگین را روی سرم و قفسه ی سینه ام گذاشتند و یکی از مامورین روی صندلی نشسته و دنده های قفسه سینه ام را شکستند و مرا با حالت اغما در پتویی پیچیدند.
یکی از مامورین میگفت که او را در دریا بیندازید و دیگری میپنداشت که من مرده ام
با همان حال مرا در ماشینی قرار دادند و دیگر نفهمیدم چه شد و از هوش رفتم تا اینکه خود را بر روی تخت بیمارستان کمیته ضد خرابکاری آن وقت یافتم.
در گزارش بعدی شرح آزادی ایشان و ایجاد جریان واقعه 18 دی که از روزهای افتخار آمیز شهر ساری هست را بیان میکنیم
ساری آنقدر در دوران منجر به انقلاب درخشان بوده که در این مجال نمیگنجد از همه ی افتخارات و مردان و زنان افتخار آفرین این شهر نام ببریم
نام هایی چون مهرانفر، گریبان ، شهید محمدتقی چمنی ، شهید رهنما ، شهید عابدین پور، و… که در جریان انقلاب، جوانانی جسور و شجاع بودند ولی متاسفانه  گذر زمان و سهل انگاری های همراه آن، چنان غباری بر یاد این دلاوری ها افکند که نگذاشت جوانان ما چهره ی شفاف انقلاب اسلامی ایران در ساری را ببینند.

اسناد این خبر و تصاویری کمتر دیده شده از تظاهرات در ساری را می توانید در تصاویر این صفحه مشاهده کنید

از حضور عبدالاحمید عبدالاحد بهمراه یاران انقلابی اش تا تصاویر دستان شکسته ی او در روزنامه ی کیهان آن زمان

تصاویر بیشتری در رابطه با انقلابیون ساری در دسترس می باشد که به تناسب زمان در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

منابع :

1- کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک – روزشمار استان مازندران (ساری ) جلد 1

2- 1- کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک – روزشمار استان مازندران (ساری ) جلد2

 

abdolahad-29-aban

 

اشتراک این خبر در :