پس از ۱۰سال دهمین واکسنی که قرار است برای همه ایرانیان تزریق شود با حضور رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت رونمایی شد.

 واکسن پنجگانه پنتاوالان در حقیقت چهارمین واکسنی است که پس از انقلاب و برای همه ایرانیان تزریق می‌شود و به پیشگیری از بیماری‌های مختلف که باعث مرگ کودکان می‌شود مانند مننژیت، کمک می‌کند.

 رئيس‌جمهور‌ در آيين آغاز ايمن‌سازي‌ با واكسن پنجگانه پنتا‌والان ‌در انستيتو پاستور تهران گفت: طرح تحول نظام سلامت با وجود بار مالي سنگين براي دولت، مرحله به مرحله پيش خواهد رفت و تا رسيدن به نقطه‌اي مطلوب، متوقف نخواهد شد.

دكتر حسن روحاني، با اشاره به اينكه دولت در اجراي طرح تحول نظام سلامت مصمم است، اظهارداشت: سلامت دغدغه مردم است و شايسته است همگان براي كمك به بيماران و نزديكان آنان تلاش كنند تا از رنج بيماري رهايي يابند و با بازيابي سلامت خود عنصري مفيد و فعال براي جامعه باشند.

دكتر روحاني با يادآوري اهميت بهداشت و ضرورت آموزش همگاني براي پيشگيري از بيماري، گفت:بايد تلاش كنيم مردم كمتر بيمار شوند و اين امر با عمومي‌شدن بهداشت در همه زمينه‌ها و مشاركت مردم محقق مي‌شود. رئيس شوراي‌عالي سلامت، وظيفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را در پيشبرد طرح تحول نظام سلامت نظير توليد واكسن دانست و افزود: واكسن براي جلوگيري از ابتلاي كودكان به بيماري‌هاي فراگير كمك زيادي مي‌كند و بايد تلاش كنيم همه واكسن‌ها را در كشور توليد كنيم. هنگامي كه مردم به بيمارستان مراجعه مي‌كنند بايد به‌راحتي پذيرش شوند و به آنها رسيدگي شود. هزينه‌هاي درمانشان قابل‌قبول باشد و دولت در اين زمينه كمك‌هاي لازم را انجام داده و خواهد داد. موضوع سلامت از آن موضوعاتي است كه مردم را مي‌تواند تشويق كند تا آرام آرام از مسير يارانه نقدي به سمت پرداخت يارانه‌هاي غيرنقدي حركت كنيم كه براي آينده و توسعه كشور بهتر است. دكتر روحاني با قدرداني از زحمات تمام دست اندركاران حوزه سلامت كشور كه بار سنگيني بر دوش آنهاست، گفت: از ارديبهشت‌ماه سال‌جاري كه طرح تحول نظام سلامت كليد خورد تا به امروز كه طرح ايمن‌سازي‌ با واكسن پنج‌گانه كليد خورده، هرماه قدمي به پيش برداشتيم كه بايد تبريك گفت. رئيس‌جمهور با بيان اينكه بيش از ۹۰سال از شروع فعاليت‌ها در مبارزه با بيماري‌هاي واگيردار و توليد واكسن در كشور مي‌گذرد، اظهارداشت:توليد واكسن پنجگانه براي جلوگيري از بيماري‌هاي خطرناكي كه كودكان ما را تهديد مي‌كند اهميت بسزايي دارد. اين واكسن كه براي نخستين بار در كشور توليد مي‌شو، جايگزين واكسن ثلاث است كه كار بسيار بزرگي است و اميدواريم اين كار ادامه پيدا كند.

جزئيات واكسن به روايت وزير

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز با اشاره به نحوه توليد واكسن پنجگانه ابراز اميدواري كرد كه تا 2سال آينده اين واكسن به‌طور كامل در كشور توليد شود.قاضي‌زاده هاشمي همچنين با بيان اينكه در ادامه كار دولت يازدهم شاهد ساخت و اضافه شدن واكسن‌هاي ديگري خواهيم بود، پيگيري طرح‌هايي در حوزه صنعت، محيط‌زيست و غذا به‌منظور ارتقاي سلامت جامعه را از برنامه‌هاي دولت برشمرد و تأكيد كرد كه ايران جزو معدود كشورهاي خاورميانه است كه در پوشش 95درصدي واكسيناسيون موفق عمل كرده است.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه آخرين واكسن در سال82 و براي بيماري سرخجه توليد شده بود، گفت: پس از 10سال يك واكسن به واكسن‌هاي مورد استفاده قبلي در كشور اضافه شده و اميدواريم هر سال يك واكسن اضافه شود تا كودكان كمتري بيمار شوند. هاشمي با بيان اينكه بهداشت در اولويت برنامه‌هاي طرح تحول سلامت است، خاطرنشان كرد: ان‌شاءالله در طول زمان شاهد تحول در حوزه غذا، صنعت و رسيدگي به مناطق محروم و شهرهاي دوردست باشيم و دولت در اين راستا در رسيدن به اهدافش موفق باشد.

راه‌ پيشگيري از ابتلا به سرطان

‌سرطان كه اين روزها بيشتر از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته، موضوعي ‌ بود كه وزير بهداشت با جدي خواندن آن گفت: كشور ما به سمت سالمندي پيش مي‌رود و سرطان بعد از تصادفات و بيماري‌هاي قلبي عروقي بيشترين عامل مرگ‌ومير ايرانيان محسوب مي‌شود. البته خيلي از سرطان‌ها نيز قابل پيشگيري است ولي بايد به اين نكته توجه كنيم كه بخش عمده پيشگيري از سرطان، به‌خود مردم بازمي‌گردد. ضمنا رسانه‌ها نيز بايد از طريق فرهنگ‌سازي‌ به مردم بياموزند كه نحوه تغذيه سالم، جلوگيري از استعمال دخانيات و تحرك بدني مي‌تواند مانع ابتلا به اين بيماري شود.

واكسن جديد چيست؟

واكسن پنجگانه پنتاوالان در 3نوبت 2، 4 و 6 ماهگي به نوزادان تزريق مي‌شود و به نوزاداني كه اين واكسن را دريافت مي‌كنند ديگر واكسن ثلاث و هپاتيت تزريق نمي‌شود. امسال يك ميليون و 400هزار نوزاد متولد شده در كشور، اين واكسن را دريافت خواهند كرد. به گفته دكتر سياري معاون وزير، اين واكسن از تشنج و عقب‌ماندگي در كودكان پيشگيري مي‌كند و نوزاداني كه اين واكسن را دريافت مي‌كنند تا 90درصد دچار مننژيت‌ نمي‌شوند. واكسن پنجگانه جديد، سبب حفاظت كودكان عليه بيماري‌هاي تهديدكننده زندگي يعني ديفتري، سياه سرفه، كزاز، هپاتيت ب و هموفيلوس آنفلوآنزا نوع ب مي‌شود. باكتري هموفيلوس آنفلوآنزا نوع ب سالانه باعث عفونت‌هاي شديد مننژيت ميكروبي، عفونت‌هاي شديد ريه، عفونت‌هاي خوني، عفونت‌هاي تنفسي، التهاب گلو و انسداد مجاري هوايي و درنهايت بستري‌شدن كودكان دربيمارستان يا مرگ خواهد شد. هرچند آنتي‌بيوتيك براي درمان اين بيماري استفاده مي‌شود اما هميشه مؤثر نيست و با انجام بهترين مراقبت‌هاي پزشكي نيز، 3تا 5درصد بيماران مننژيتي مي‌ميرند. از سوي ديگر، بعضي از انواع هموفيلوس آنفلوآنزا به آنتي‌بيوتيك‌ها مقاوم شده‌ و درمان آنها خيلي سخت شده، بنابراين براي مقابله با انواع عفونت‌هاي هموفيلوس آنفلوآنزا فقط بايد واكسيناسيون را انجام داد. به اين ترتيب و پس از اين علاوه بر اين واكسن پنجگانه، دريافت واكسن هپاتيت ب بدو تولد طبق برنامه قبلي ادامه خواهد داشت. همچنين زمان دريافت يادآور واكسن ثلاث در 18ماهگي و 6سالگي همانند برنامه سابق ادامه خواهد يافت. علاوه بر اين يك نوبت واكسن تزريقي فلج اطفال نيز درسن 4ماهگي از تابستان سال آينده به برنامه واكسيناسيون اضافه خواهد شد.

اشتراک این خبر در :