رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: چهار کشتی‌گیر زن با کمربند آلیش از این استان به مسابقات قهرمانی ۲۰۱۴ جهان در عشق آباد ترکمنستان اعزام شدند.

بیتا آرستی در گفت و گو با ایرنا افزود: «سمیرا ناسنجین»، «سعیده رحیمی» و «زهرا محمودی» به عنوان ورزشکار و « فراست مبتدی» به عنوان مربی از این استان در مسابقات جهانی کشتی با کمربند آلیش شرکت دارند.

وی بیان کرد: اردوی آماده سازی تیم ملی کشتی با کمربند آلیش بانوان کشور نیز برای اعزام به مسابقات از 24 آبان جاری به مدت چهار روز در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک برگزار شده است.

آلیش در زبان فارسی به معنی مبایحه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن «کشتی با شال» نیز می‌گویند.

این ورزش از سال‌های دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان و آسیای میانه ریشه داشته و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندران نیز دارای قدمت است.

فعالیت‌های بین المللی این ورزش از سال 1990 آغاز شده و قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آرکین از قرقیزستان، عبدالکریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبکستان، ویلتا کنتا تاس از لیتوانی تنظیم شده و در سال 1995 اولین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین متحد الشکل در کشور قرقیزستان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.

هم اکنون 39 کشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و 58 کشور جهان بصورت غیر رسمی در این زمینه فعالیت دارند.

اشتراک این خبر در :