سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی گفت به عقیده کاخ سفید تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران به مذاکرات آسیب می رساند و واشنگتن با ان مخالف است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت کاخ سفید اعتقاد دارد تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران به مذاکرات آسیب می‌زند. وی افزود: نمایندگان کنگره باید پیش از قضاوت، ابتدا به طور کامل محتوای توافق احتمالی با ایران را مورد بررسی قرار دهند.

ساکی در بخشی دیگر از سخنانش طرح های رژیم صهیونیستی را برای احداث ۲۰۰ واحد مسکونی جدید در شرق بیت المقدس به شدت محکوم کرد و هشدار داد چنین اقداماتی تنها باعث تشدید هر چه بیشتر تنش های فزاینده در این شهر خواهد شد. ساکی همچنین به آتش کشیده شدن یک مسجد را در کرانه باختری مورد انتقاد شدید قرار داد و افراطیون صهیونیست را مسئول آن دانست. وی چنین اقدامی را “تنفر آمیز و تحریک کننده” ارزیابی کرد و از مقامات رژیم صهیونیستی خواست درباره آن تحقیق و تفحص کنند.

یک کمیته رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه طرح های احداث ۲۰۰ واحد مسکونی را در محله «رامو» در بخش الحاقی بیت المقدس تصویب کرد.

ساکی به خبرنگاران گفت: ما از این تصمیم به ویژه با توجه به اوضاع تنش آلود بیت المقدس، عمیقا نگران هستیم و امریکا به صراحت و به اتفاق سایر کشورها ، با این ساخت و سازها در شرق بیت المقدس مخالف است. وی افزود: این گونه تصمیم ها برای گسترش شهرک سازی، شرایط بالقوه ای را برای تشدید این وضعیت دشوار و پیچیده فراهم می کند و هیچ کمکی به کاهش تنش ها نخواهد کرد. این موضع واشنگتن درحالی عنوان شد که جان کری وزیر امور خارجه امریکا در آستانه سفر به اردن است و قرار است با عبدالله دوم پادشاه این کشور درباره تشدید این تنش ها گفتگو کند.

ساکی تأکید کرد اعلام شهرک سازی جدید «هدف از قبل اعلام شده دستیابی به راه حل تشکیل دو کشور را مخدوش می کند زیرا این راه حل از قبل مشخص می کند که شهرک سازی در چه جاهایی باید صورت گیرد.» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه حمله با مواد آتش زا به مسجدی در روستای فلسطینی «مغیر» در کرانه باختری را محکوم کرد و گفت به اعتقاد ما این گونه حملات نفرت برانگیز و تحریک کننده به عبادتگاه مردم، هرگز قابل توجیه نیست.

وی از مسئولین اسرائیلی خواست سریعتر درباره این مسئله تحقیق و بررسی و عاملان آن را محاکمه کنند.

وی گفت: “ما از مسئولان محلی می خواهیم با همکاری با جامعه جهانی این تنش ها را کاهش دهند ، از آزادی مذهبی دفاع کنند و علیه این گونه اقدامات تحریک آمیز وارد عمل شوند.”

اشتراک این خبر در :